Vill du göra det lättare för dina kunder att svara på en kampanj, skicka in en beställning eller returnera en vara? Då kan du använda abonnemangstjänsten Svarspost Direkt eller Svarspost inrikes.
Så här går det till:
Svarspost Direkt – förstahandsvalet för kuverterad svarspost
- Du bifogar ett kuvert som ska förses med en förtryckt streckkod samt kliché, som du får av PostNord. På kuvertet anger du namn och fullständiga adress till den som ska ta emot svarsposten.
- Kunden lägger det förtryckta kuvertet på närmaste brevlåda eller lämnar in det hos ett ombud.
- Svarspost Direkt är normalt framme hos dig vardagen efter inlämningsdagen*.
Svarspost Direkt får max väga 250 gram och har ett lägre porto än övrig svarspost.
*Med undantag för vissa geografiska begränsningar (pdf).
Svarspost inrikes – för svarskort, kuponger och tyngre försändelser
- Du förser din svarsförsändelse innehållande erbjudandet med en kliché, mottagarens (ditt) namn samt kundnummer samt särskilt svarspost-postnummer och postort (som du får av PostNord).
- Kunden lägger svarsförsändelsen på närmaste brevlåda eller lämnar in den hos ett ombud.
- Svarspost med kuvert/omslag är normalt framme vardagen efter inlämningsdagen. Svarspost utan kuvert/omslag är normalt framme senast tredje vardagen efter inlämningsdagen.
Med Svarspost inrikes kan dina kunder returnera försändelser som väger upp till 2 kg.