Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Höjt porto ska ge stabilare postservice

De senaste åren har kritiken varit hård mot postgången. Nu förlängs utdelningstiden samtidigt som portot höjs. Innebär inte det dubbla försämringar för kunderna?
– Det här ger oss chansen att säkra en posttjänst som fungerar över hela landet, säger Anders Holm, VD för PostNord Sverige.

Från årsskiftet antas en ny postförordning i Sverige. Det innebär bland annat att priset på ett inrikes frimärke höjs från 7 till 9 kronor, samtidigt som kraven på utdelningen förändras. I stället för att 85 procent av förstaklassbreven ska vara framme över natt ska nu 95 procent av de frimärkta breven vara framme inom två vardagar.

– Postlagen har inte hängt med i samhällsutvecklingen där svenskarna gått från att skicka brev till att kommunicera via mejl och andra digitala verktyg. Den nya postregleringen ger oss möjlighet att anpassa verksamheten till den digitalisering som pågått länge, säger Anders Holm.

Vad händer med ditt brev och paket hos PostNord innan det levereras till din dörr?

Antalet förstaklassbrev som skickas med PostNord har halverats sedan år 2000 och fortsätter att minska med ungefär 7 procent varje år.
– Det som händer när breven blir färre är att varje brev blir dyrare att hantera. Maskiner och bilar kostar lika mycket oavsett om de används dygnet runt eller bara ett par timmar, säger Anders Holm.
Till skillnad från andra företag har PostNord inte kunnat höja priset i takt med kostnadsökningarna eftersom det finns ett pristak i postförordningen. För att klara brevvolymfallen har man i stället tvingats till kraftiga nedskärningar, vilket i sin tur lett till störningar i produktionen. Kritiken har under de senaste åren varit hård och det har Anders Holm förståelse för:
– Vi har alla anledning att vara självkritiska. Med facit i hand kan man konstatera att vi hade för bråttom när vi försökte effektivisera. Vi beklagar att vi insåg det för sent, eftersom det kom att påverka våra mottagare på ett oacceptabelt sätt.

Höjt porto och längre utdelningstid låter som försämringar, men för PostNord innebär det en chans att täcka kostnaderna och erbjuda svenskarna en stabilare postservice.
– Nu kan vi tillsätta ökade resurser, som fler lastbilar, vikarier och extrapersonal. Det gör att vi kan hantera oförutsedda störningar snabbare, vilket leder till en bättre och jämnare kvalitet, också på sikt, säger Anders Holm.
Att PostNord får längre tid på sig att dela ut posten kommer också att ha en positiv effekt på miljön.
– Vi kommer att kraftigt kunna minska andelen post som måste skickas med flyg, vilket är en vinst för både miljön och ekonomin.

Kritiken har varit massiv under det senaste året. När kommer allmänheten att märka av förändringarna?

– Det är tydligt att många mottagare är besvikna och arga på brister i PostNords leveranser. Vi är ödmjuka inför att vi har ett långt och hårt arbete framför oss. Vi måste göra rätt, varje dag, vid varje leverans. Så enkelt, och så svårt, är det. Jag kan garantera att vi nu anstränger oss till det yttersta för att det ska bli bättre, säger Anders Holm.

Läs mer om frimärken

Fakta

År 2000 kostade ett frimärke 5 kronor och en kvällstidning 8 kronor. 2018 kostar ett frimärke 9 kronor och en kvällstidning 22 kronor. Att portot inte ökat lika mycket som en del andra vardagsprodukter beror på ett pristak i postförordningen som gör att portopriset alltid måste följa konsumentprisindex. Det svenska portot är även efter höjningen förhållandevis lågt. Motsvarande porto i Norge kostar 13 norska kronor och i Finland 1,40 euro. Enligt den nya postförordningen kommer PostNord att ha två dagar på sig att leverera ett brev, i stället för en dag som nu. Det gör att PostNord kraftigt kan minska antalet flygtransporter och därmed också sin klimatpåverkan. Den nya postförordningen träder i kraft 1 januari 2018.