Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Digital tillgänglighet på postnord.se och i PostNord app

Alla ska kunna använda postnord.se och PostNord App lika enkelt. Därför arbetar vi kontinuerligt med förbättringar i enlighet med EU:s tillgänglighetsdirektiv. Din upplevelse är viktig för oss.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet betyder att alla webbplatser och appar ska vara enkla att använda för alla. Detta uppnås genom att följa regler och riktlinjer som gör innehållet tillgängligt och användarvänligt för alla användare.

Hur tillgänglig är postnord.se och PostNord App?

Vi är medvetna om att delar av postnord.se och appen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet ”Innehåll som inte är tillgängligt” nedan för mer information. 

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av PostNord App för båda plattformarna, Android och iOS. Funka och DIGG har gjort en oberoende granskning av PostNord App för plattformen iOS respektive Android. Funkas senaste bedömning av iOS gjordes under mars 2024, och DIGGs senaste bedömning av Android gjordes under december 2024.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av postnord.se eller PostNord App?

Vi arbetar ständigt med att förbättra vår tillgänglighet. Om du stöter på problem som inte nämns här, eller om du tycker att vi inte uppfyller lagkraven, vänligen fyll i formuläret längre ner på sidan.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG och påtala det här Myndigheten för digital förvaltning 

Teknisk information om postnord.se och PostNord APP tillgänglighet

Postnord.se och PostNord App är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt. 

Bristande förenlighet med lagkraven på Postnord.se

Postnord.se genomgick en tillgänglighetsgranskning av Funka under perioden 29 februari–25 mars 2024. Utöver detta har vi använt analysverktyget Siteimprove för att identifiera och åtgärda brister i webbplatsens tillgänglighet i enlighet med gällande lagkrav.

Struktur och semantik
  • Rubrikhierarkin kan vara felaktig eller sakna korrekta rubriktaggar.
  • Rubriker förekommer ibland utan tillhörande innehåll.
  • Roller och länkgrupper är inte alltid korrekt definierade.
  • Tabeller kan använda felaktiga HTML-element.
  • Citat i artiklar kan sakna korrekt HTML-struktur.
Navigation och länkar
  • Länkars syfte framgår inte alltid tydligt.
  • Enstaka knappar och länkar kan sakna textalternativ (t.ex. aria-label).
  • Felaktig eller ogiltig ARIA-kod kan förekomma.
Färger och kontrast
  • Färgkontraster kan i vissa fall vara otillräckliga.
Bilder och media
  • Enskilda produkter saknar alternativ beskrivning.
  • Video- och ljudinnehåll saknar ibland textning eller tolkning.
Formulär och interaktiva element
  • Webbplatsens formulär kan innehålla brister i tillgänglighet. Felmeddelanden är inte alltid placerade i direkt anslutning till respektive fält och kan sakna tillräckligt beskrivande text. I vissa fall används en asterisk (*) för att markera obligatoriska fält utan att detta förklaras i löptext eller kod, vilket kan skapa osäkerhet. Det förekommer även att semantiska HTML-taggar saknas eller är felaktigt implementerade, vilket påverkar tillgängligheten för användare med hjälpmedel såsom skärmläsare.
Dokument
  • PDF-filer och andra dokument är inte alltid tillgänglighetsanpassade.
Stöd för skärmläsare
  • Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra stödet för skärmläsare, men kan i nuläget inte garantera att alla delar av webbplatsen fungerar fullt ut med hjälpmedel som skärmläsare.
Användarinställningar (ljus/mörkt läge)
  • Webbplatsen respekterar i nuläget inte användarens systeminställningar för ljust eller mörkt visningsläge. Detta innebär att exempelvis användare med mörkt läge aktiverat i operativsystemet fortfarande möts av en ljus version av sidan.
Tillgång till tillgänglighetsredogörelsen på nedladdningssidor för appen
  • Enligt gällande lagstiftning ska samtliga webbsidor där det är möjligt att ladda ner en app innehålla en länk till tillgänglighetsredogörelsen. Vi är medvetna om att denna länk i dagsläget kan saknas på vissa av våra sidor där appen tillhandahålls. Arbetet med att identifiera och åtgärda dessa brister pågår, i syfte att säkerställa att tillgänglighetsredogörelsen alltid är enkel att hitta och nås från samtliga relevanta sidor.
Tredjepartslösningar
  • Webbplatsen innehåller innehåll och funktioner som tillhandahålls av externa tredjepartsleverantörer, såsom vissa formulär. Dessa komponenter omfattas inte alltid av vår direkta kontroll och kan därför innehålla tillgänglighetsbrister. Vi ställer krav på att våra leverantörer följer gällande tillgänglighetskrav och har en löpande dialog med dem för att säkerställa att identifierade brister åtgärdas fortlöpande.
Postnord kundservice online

Vi är medvetna om att vår nuvarande kundserviceplattform, som är byggd på en tredjepartslösning, inte uppfyller alla tillgänglighetskrav. Det är något vi tar på stort allvar, och vi arbetar med att utveckla en ny, förbättrad lösning som vi lanserar under 2025. Under tiden kan det förekomma funktioner som inte är fullt tillgängliga för alla våra användare.

Detta inkluderar även den widgeten som visas i det nedre högra hörnet på våra sidor, som även den kan innehålla tillgänglighetsbrister beroende på teknisk implementering från tredjepartsleverantören.

Vi beklagar detta och tackar för ditt tålamod medan vi arbetar på att erbjuda en bättre och mer tillgänglig kundserviceupplevelse.

Vi arbetar kontinuerligt med att åtgärda dessa brister.

 

Bristande förenlighet med lagkraven för PostNord App iOS

Testad internt samt av Funka från 2024.02.21 till 2024.03.14.

  • Navigering med externt tangentbord kan till viss del vara bristfällig.
  • Länkars mål framgår inte alltid tydligt.
  • Kontrasten i färger kan delvis vara dålig.
  • Rubrikhierarkin kan vara felaktig och i visa fall sakna rätt rubrikelement.
  • Formulär kan ha brister i sin tillgänglighet.
  • Aria-expanded saknas för ett område som kan fällas ut och ihop.
  • Vid navigering med VoiceOver så flyttas fokus inte alltid som det ska.
  • Felmeddelanden är ibland inte kopplade till rätt fält i formulär.
  • Checkboxar kan ibland sakna koppling till deras label.
  • Vid navigering med VoiceOver är det ibland inte tydligt att man kan interagera med en knapp.
  • Beskrivande text kan sakna koppling till relevant fält.
  • Vissa element kan sakna ett komplement till färg för att kommunicera att elementet är interaktivt.
  • Appen är låst i portrait mode. För att erbjuda appen i landscape mode så krävs omfattande ändringar för både appens design och kodstruktur. Vi är medvetna om problemet, och kommer arbeta för att lösa problemet men prioriterar andra tillgänglighetsförbättringar först.
  • Skalbarhet för containers och text kan till viss del vara bristfällig.
  • Vid användning av VoiceOver kan uppläsningsordningen till viss del vara ologisk.
  • Knappar kan ibland sakna tydliga namn vid användning av VoiceOver.

Bristande förenlighet med lagkraven för PostNord App Android

Testad internt samt av DIGG från 2024-11-21 till 2024-12-19.

  • Navigering med externt tangentbord kan till viss del vara bristfällig.
  • Länkars mål framgår inte alltid tydligt.
  • Kontrasten i färger kan delvis vara dålig.
  • Rubrikhierarkin kan vara felaktig och i visa fall sakna rätt rubrikelement.
  • Rubriker kan vara felaktiga och tolkas som knappar av Talkback.
  • Formulär kan ha brister i sin tillgänglighet.
  • Aria-expanded saknas för ett område som kan fällas ut och ihop.
  • Vid navigering med Talkback så flyttas fokus inte alltid som det ska.
  • Felmeddelanden är ibland inte kopplade till rätt fält i formulär.
  • Vid navigering med Talkback är det ibland inte tydligt att man kan interagera med en checkbox.
  • Beskrivande text kan sakna koppling till relevant fält.
  • Vissa element kan sakna ett komplement till färg för att kommunicera att elementet är interaktivt.
  • Appen är låst i portrait mode. För att erbjuda appen i landscape mode så krävs omfattande ändringar för både appens design och kodstruktur. Vi är medvetna om problemet, och kommer arbeta för att lösa problemet men prioriterar andra tillgänglighetsförbättringar först.
  • Skalbarhet för containers och text kan till viss del vara bristfällig.
  • Vid användning av Talkback kan uppläsningsordningen till viss del vara ologisk.
  • Knappar kan ibland sakna tydliga namn vid användning av Talkback.

Bristande förenlighet med lagkraven för tredjepartskortterminal hos Nets (som används i både iOS och Android appen)

  • Många bilder saknar beskrivningar som förklarar vad de visar. Varningsikoner vid felmeddelanden har endast texten "error".
  • Rubriker är inte korrekt markerade för skärmläsare, till exempel "Click to pay".
  • Skärmen är uppdelad i två delar med ordet "ELLER" mellan, vilket inte uppfattas av skärmläsare.
  • Texten bredvid kryssrutan "Spara min information..." är inte korrekt kopplad till rutan för skärmläsare.
  • Skärmen fungerar endast i stående läge (porträttläge).
  • Vid 200% textförstoring försvinner eller klipps innehåll i fälten för datum och riktnummer.
  • Tangentbordsval av riktnummer har låg kontrast, vilket försvårar läsbarheten.
  • Vid tangentbordsnavigation försvinner fokus när man tabbar framåt, vilket gör att fokus fastnar.
  • Vid öppning av en dialogruta om "Click to pay" sätts inte fokus korrekt, och bakgrundskomponenter kan fortfarande fokuseras.
  • Vissa komponenter visar inte vad som har tangentbordsfokus, t.ex. länkar, riktnummerval och stäng-knappen i dialogrutan.
  • Engelska ord förekommer på sidan utan att detta är angivet, vilket påverkar skärmläsare.
  • Vid ej ifyllda obligatoriska fält visas inget felmeddelande – knappar är bara inaktiva.
  • Inmatningsfält saknar synliga instruktioner för vad som ska fyllas i.
  • Det framgår inte vilka fält som är obligatoriska eller frivilliga.
  • Vid felaktigt månadsvärde (t.ex. över 12) visas endast "Fel Datum" utan förklaring.
  • Radioknappar för riktnummer saknar roller för skärmläsare. Samma gäller dialogrutan för "Click to Pay".
  • Kryssrutan "Spara min information ..." saknar namn för skärmläsare, likaså knappen för att gå tillbaka. Riktnummerknappen kan heta bara "+".
  • Felmeddelanden får inte automatiskt fokus för skärmläsare.
  • Webbsidan uppfyller inte WCAG AA-standarder och saknar alternativ version.
  • Webbplatsen respekterar inte användarens inställningar för ljust eller mörkt läge.

Vi arbetar kontinuerligt med att åtgärda dessa brister. Vi planerar att åtgärdat bristerna då tillgänglighetsdirektivet börjar gälla, dvs 28 juni 2025.

 

Sidan publicerades: 2024-09-02

Sidan senast uppdaterad: 2025-06-02

Hittat brister i tillgängligheten?

Om du stöter på tillgänglighetsbrister kan du rapportera dem här, så undersöker vi saken. Vill du ha återkoppling på din upptäckta brist? Fyll i din mejladress så återkopplar vi inom två arbetsdagar.