Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Corona

Så påverkas leveranser av coronaviruset

Här kan du läsa om hur leveranser påverkas av den pågående spridningen av coronaviruset. Den här sidan uppdateras löpande utifrån vad som är känt vid den aktuella tidpunkten.

Detta är vår senaste info. Uppdaterat 30 mars kl. 17.00.

Tänk på att många verksamheter håller stängt på grund av virusutbrottet och de restriktioner som gäller. Butiker, restauranger, kontor och fabriker kan stå utan personal. Kontrollera gärna med mottagaren innan du skickar din försändelse så att någon finns där för att ta emot leveranser och undvika att något går i retur. Det gäller både i Sverige och i andra länder.

Kvittenser

PostNord i Sverige, Danmark, Finland och Norge har valt att tills vidare inte ta emot kvittenser på försändelser. Istället kvitterar chauffören utlämnandet.

Leverans till anvisad plats

Från och med den 13 mars levereras gods till vårdhem och äldreboenden till lastkaj eller godsmottagningsplats och inte till anvisad plats. Beslutet gäller tills vidare.

Post och paket till andra länder

Flera länder har stängt sina gränser för persontrafik, vilket innebär att stora delar av flygtrafiken stoppas. Det leder till brist i transportkapacitet och därmed stopp för post och paket till stora delar av världen.

PostNord kan för närvarande ta emot försändelser för befordran till nedanstående länder. Transporterna av post och paket kommer i många fall att ske till lands eller sjöss och kan komma att ta längre tid än vanligt.

  • Alla länder inom EU utom Cypern och Malta
    • Undantag: Tjänsterna PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off till länder utanför Norden där paketen kommer att stoppas och returneras. Vi hänvisar istället till tjänsten PostNord MyPack Home.
    • Till vissa postnummer går det tyvärr inte att skicka tjänsterna PostNord Parcel och PostNord MyPack Home då det i landet införts restriktioner i vissa områden. Paketen till berörda postnummer kommer att stoppas och returneras.
      Se aktuella postnummer som är berörda här.
  • Hong Kong*
  • Iran*
  • Island
  • Japan*
  • Kanada*
  • Kanalöarna
  • Lichtenstein
  • Norge
  • Monaco
  • Ryssland*
  • San Marino
  • Schweiz
  • Singapore*
  • Storbritannien
    Undantag: Tjänsterna PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off där paketen kommer att stoppas och returneras. Vi hänvisar istället till tjänsten PostNord MyPack Home.
  • Sydkorea*
  • Turkiet*
  • Ukraina*
  • USA*
  • Vatikanstaten*
  • Vietnam*
  • Qatar*
  • Åland

*Undantag: Tjänsten PostNord Parcel kommer att stoppas och returneras då flygförbindelsen är inställd.

Vi kan för närvarande inte ta emot post och paket annat än till ovanstående länder, men vi arbetar för att hitta möjligheter att skicka försändelser till övriga länder i världen. För högprioriterat och brådskande företagsgods kan det finnas vissa möjligheter via budtjänsten Air and Ocean. Kontakta enheten på ecconnect@postnord.com för att se om vi kan hjälpa till.

Från och med den 16 mars lagras försändelser som kommer in till övriga länder hos PostNord till dess att det är möjligt att skicka dem vidare.

Flera länders postar har sedan tidigare meddelat att man inte lämnar ut försändelser genom fysiska möten, vilket i många fall försenar postgången inom länderna.

Förseningar kan också förekomma från alla länder beroende på vilka restriktioner respektive land har infört.

Post, paket och tyngre gods inom Sverige

PostNord i Sverige är en viktig del av samhällets infrastruktur som precis som resten av samhället påverkas av spridningen av coronaviruset och de restriktioner det leder till. För oss innebär det att många fler medarbetare än vanligt är sjuka eller vårdar sjuka barn. De medarbetare som finns till hands jobbar för högtryck för att den höga frånvaron ska märkas så lite som möjligt i hämtningarna och leveranserna av våra tjänster för post, paket och tyngre gods. PostNord som arbetsgivare ser också över möjligheter att ta in extra personal i högre grad än annars.

Trots ansträngningarna kommer den höga frånvaron att bli kännbar och vi ber om tålamod om dina hämtningar och leveranser tar längre tid än vanligt eller om du får vänta lite längre på svar från kundservice. Brevbärare, chaufförer, terminalarbetare och kundservicepersonal gör sitt yttersta under förutsättningarna som råder.

Tillfälligt förbud för export av skyddsutrustning till tredjeland

Till följd av den rådande pandemin av Covid-19 har behovet av skyddsutrustning satt ett högt tryck på den Europeiska Unionens marknad. Med anledning av detta har EU-kommissionen beslutat om tillfälligt förbud mot export till tredjeland av skyddsutrustning avsedd för att bekämpa viruset (EU) 2020/402.

Beslutet gäller omedelbart och i 6 veckor från och med den 14 mars 2020 och upphör därefter att gälla. Läs mer om beslutet.

En brevbärare på väg in i en trappuppgång för hemleverans av paket.

Smarta hemleveranser till dina kunder

Hur vi vill ha våra varor levererade kan förändras snabbt. Bekvämlighet blir viktigare och i dagens exceptionella läge kring Covid-19, efterfrågar allt fler leverans hem. Nu ökar också behovet av hemleveranser utan kvittens.

Kvinna som använder PostNord App i sin mobil.

Legitimera dig med BankID

Med PostNord App och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, skicka vidare avin och sedan låta någon annan hämta paketet hos ombudet. Du eller den som hämtar ditt paket, kan göra det utan legitimation och behöver bara visa avin i appen. Bra för både dig och personalen att minimera fysisk kontakt.

En pappa leker med två flickor i en soffa.

Tips för trygga leveranser under Corona-smittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Customer service