Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Corona

Så påverkas leveranser av coronaviruset

Här kan du läsa om hur leveranser påverkas av den pågående spridningen av coronaviruset. Den här sidan uppdateras löpande utifrån vad som är känt vid den aktuella tidpunkten.

Detta är vår senaste info. Uppdaterat 6 augusti kl. 13.30.

Tänk på att många verksamheter håller stängt på grund av virusutbrottet och de restriktioner som gäller. Butiker, restauranger, kontor och fabriker kan stå utan personal. Kontrollera gärna med mottagaren innan du skickar din försändelse så att någon finns där för att ta emot leveranser och undvika att något går i retur. Det gäller både i Sverige och i andra länder.

Kvittenser

PostNord i Sverige, Danmark, Finland och Norge har valt att tills vidare inte ta emot kvittenser på försändelser. Istället kvitterar chauffören utlämnandet.

Leverans till anvisad plats

Från och med den 13 mars levereras gods till vårdhem och äldreboenden till lastkaj eller godsmottagningsplats och inte till anvisad plats. Beslutet gäller tills vidare.

Post och paket till andra länder

Många länder har öppnat sina gränser för persontrafik, men det är fortfarande brist på transportkapacitet i världen. Det kan leda till förseningar för brev och paket. Tänk också på att mottagande länder kan ha varierande kapacitet för att hantera de inrikes transporterna. På många håll är också fler sjukskrivna än under normala omständigheter. Därför kan brev och paket längre tid än vanligt för att komma fram inom landet, även om de levereras i tid från Sverige.

PostNord kan för närvarande ta emot försändelser för befordran till nedanstående länder. Transporterna av post och paket kan komma att ta längre tid än vanligt.

  • Alla länder inom EU
  • Albanien
  • Algeriet
  • Andorra
  • Argentina
  • Azerbajdzjan
  • Bahrain
  • Bangladesh
  • Benin
  • Bosnien-Herzegovina
  • Centralafrikanska republiken
  • Chad
  • Djubouti
  • Egypten
  • Filippinerna
  • Förenade arabemiraten
  • Gabon
  • Georgien
  • Guernsey
  • Guinea
  • Haiti
  • Hong Kong*
  • Indien
  • Indonesien
  • Irak
  • Iran*
  • Island
  • Isle of Man
  • Israel
  • Japan*
  • Jersey
  • Jordanien
  • Kambodja
  • Kanada*
  • Kanalöarna
  • Kap Verde
  • Kazakstan
  • Kenya
  • Kina*
  • Kirgizistan
  • Komorerna
  • Kongo
  • Kosovo
  • Kuwait
  • Laos
  • Libanon
  • Liberia
  • Lichtenstein
  • Norge
  • Malaysia
  • Maldiverna
  • Mali
  • Marocko
  • Mauretanien
  • Mexico
  • Monaco
  • Mongoliet
  • Montenegro
  • Myanmar
  • Nepal
  • Niger,
  • Norra Makedonien
  • Oman
  • Pakistan
  • Rwanda
  • Ryssland*
  • Saint Pierre och Miquelon
  • San Marino
  • Saudiarabien
  • Schweiz
  • Serbien
  • Seychellerna
  • Singapore*
  • Storbritannien
    Undantag: Tjänsterna PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off där paketen kommer att stoppas och returneras. Vi hänvisar istället till tjänsten PostNord MyPack Home.
  • Sri Lanka
  • Sydafrika
  • Sydkorea*
  • Tadzjikistan
  • Taiwan
  • Tanzania
  • Thailand
  • Tunisien
  • Turkiet*
  • Uganda
  • Ukraina*
  • Uruguay
  • USA*
  • USA:s territorier (Amerikanska Samoa, Marshallöarna, norra Marianöarna, Palau, Jungfruöarna (USA) och Puerto Rico)
  • Uzbekistan
  • Vatikanstaten*
  • Vietnam*
  • Vitryssland
  • Västra Sahara
  • Waallis och Futuna
  • Qatar*
  • Åland

*Undantag: Tjänsten PostNord Parcel kommer att stoppas och returneras då den tjänsten använder ett nätverk som för närvarande är stängt.

Vi kan för närvarande inte ta emot post och paket annat än till ovanstående länder. Listan uppdateras löpande när transportkapacitet finns. För högprioriterat och brådskande företagsgods till andra länder än ovan kan det finnas vissa möjligheter via budtjänsten Air and Ocean. Kontakta enheten på ecconnect@postnord.com för att se om vi kan hjälpa till.

Från och med den 16 mars lagras försändelser som kommer in till övriga länder hos PostNord till dess att det är möjligt att skicka dem vidare.

Förseningar kan också förekomma från alla länder beroende på vilka restriktioner respektive land har infört.

Mer om corona

Läs vår rapport E-handel i coronatider
Hemleveranser
En brevbärare på väg in i en trappuppgång för hemleverans av paket.

Smarta hemleveranser till dina kunder

Hur vi vill ha våra varor levererade kan förändras snabbt. Bekvämlighet blir viktigare och i dagens exceptionella läge kring covid-19, efterfrågar allt fler leverans hem. Nu ökar också behovet av hemleveranser utan kvittens.

Logistik
Michael Ternstrand är en av de budchaufförer som kör covid 19-prover mellan sjukhus och labb i Västra Götalandsregionen. Foto: PostNord.

En extraordinär insats i kampen mot corona

Västra Götalands kommuner väntade på nya coronavisir och behovet var akut. PostNord Bud antog utmaningen och på bara några timmar kunde skyddsutrustning levereras till samtliga 49 kommuner.

Verktyg
Kvinna som använder PostNord App i sin mobil.

Legitimera dig med BankID

Med PostNord App och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, skicka vidare avin och sedan låta någon annan hämta paketet hos ombudet. Du eller den som hämtar ditt paket, kan göra det utan legitimation och behöver bara visa avin i appen. Bra för både dig och personalen att minimera fysisk kontakt.

E-handel
En pappa leker med två flickor i en soffa.

Tips för trygga leveranser under coronasmittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Customer service