Corona

Så påverkas leveranser av coronaviruset

Här kan du läsa om hur leveranser påverkas av den pågående spridningen av coronaviruset. Den här sidan uppdateras löpande utifrån vad som är känt vid den aktuella tidpunkten.

Detta är vår senaste info. Uppdaterat 21 juni klockan 08.00.

Hämta och lämna dina paket säkert

E-handeln är viktig för många i pandemitider. Tänk på det här när du hämtar och lämnar dina paket.

  • Minska köbildning genom att undvika undvik rusningstiden mellan klockan 15 och 18 hos våra ombud. Hämta gärna dina paket så snart du kan.
  • Visa omtanke, håll avstånd i kön och undvik fysisk kontakt genom att legitimera dig med bank-id i PostNord app.
  • Förbered dina ärenden hemma innan du besöker ombudet. Köp frakt online eller i appen och emballera ditt paket innan du går för att lämna in det.
  • Flera e-handlare erbjuder hemleverans, håll utkik efter detta leveransalternativ om du vill undvika ombud och butiker.
  • Du kan låta en närstående hämta ut ditt paket. Legitimera dig i PostNord app och skicka streckkod till din närståendes mobil.

Post och paket till andra länder

Många länder stänger ner hela eller delar av sin infrastruktur, just nu till exempel Norge och delar av Finland, på grund av en ökad smittspridning. Det innebär att det kan vara svårt att skicka företagsleveranser, då många butiker och företag också stänger. Kontrollera att det finns någon som kan ta emot dina företagspaket. Om du är osäker, vänta hellre med att skicka. Post och leveranser till privatpersoner påverkas i mindre omfattning, till exempel kan en del norska ombud vara stängda.

Det kan också vara svårt för företagskunder att skicka med vissa tjänster till vissa andra länder, till exempel till Storbritannien. Postala tjänster, som brev och postpaket utrikes, går i dagsläget fram. Många länder lagrar tillfälligt försändelser som inte kan skickas vidare, men i de fall ett stopp blir långvarigt kan de komma att returneras. Förhållandena kan komma att ändras med kort varsel när olika länder och regioner väljer att stänga ner eller utöka sina restriktioner. När PostNord får kännedom om förändringar uppdaterar vi den här informationen.
Det är fortfarande brist på transportkapacitet i världen och det kan leda till förseningar för brev och paket. Tänk också på att mottagande länder kan ha varierande kapacitet för att hantera inrikes omständigheter. Därför kan brev och paket ta längre tid än vanligt för att komma fram inom landet, även om de levereras i tid från Sverige.

PostNord kan för närvarande INTE ta emot försändelser till dessa länder (pdf) Tänk på att transporterna av post och paket kan komma att ta längre tid än vanligt fastän länderna är öppna. Kontrollera gärna med mottagaren att det finns personal på plats som kan ta emot försändelser. Verksamheter i många länder kan vara stängda på grund av restriktioner.

Från och med den 16 april 2021 kommer försändelser som lämnas in för befordran till stängda länder att returneras till avsändaren inom 30 dagar.

Förseningar kan också förekomma från alla länder beroende på vilka restriktioner respektive land har infört.

Kvittenser

PostNord i Sverige, Danmark, Finland och Norge har valt att tills vidare inte ta emot kvittenser på försändelser. Istället kvitterar chauffören utlämnandet.

Leverans till anvisad plats

Från och med den 13 mars 2020 levereras gods till vårdhem och äldreboenden till lastkaj eller godsmottagningsplats och inte till anvisad plats. Beslutet gäller tills vidare.

 

Smarta hemleveranser till dina kunder

Hur vi vill ha våra varor levererade kan förändras snabbt. Bekvämlighet blir viktigare och i dagens exceptionella läge kring covid-19, efterfrågar allt fler leverans hem. Nu ökar också behovet av hemleveranser utan kvittens.

Erbjud smarta hemleveranser

En extraordinär insats i kampen mot corona

Västra Götalands kommuner väntade på nya coronavisir och behovet var akut. PostNord Bud antog utmaningen och på bara några timmar kunde skyddsutrustning levereras till samtliga 49 kommuner.

Mer om insatsen

Legitimera dig med BankID

Med PostNord App och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, skicka vidare avin och sedan låta någon annan hämta paketet hos ombudet. Du eller den som hämtar ditt paket, kan göra det utan legitimation och behöver bara visa avin i appen. Bra för både dig och personalen att minimera fysisk kontakt.

Läs mer och ladda ner appen

Tips för trygga leveranser under coronasmittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Läs våra tips