Tips och information

E-handla smart

Här får du tips och information om vad du ska tänka på när du e-handlar. Vad ska du vara uppmärksam på när det gäller betalning och leverans? Hur tar du som konsument reda på vilka rättigheter du har och vad som gäller vid e-köp i andra länder?

E-handeln i Sverige växer med ca 15 procent per år, det visar vår rapport E-barometern. Det blir också allt vanligare att köpa via mobilen och svenskarna har under några år e-handlat mycket från Kina. Trots att dagens konsumenter blir allt mer e-handelsvana kan det ibland vara snårigt att veta vad du betalar för och en vara kan plötsligt bli dyrare än du tänkt dig. Leveranser och returer är andra områden där många kan behöva tips. Här samlar vi allt du behöver för att vara smart i e-handelsdjungeln.

Betalningar

Tänk efter:

• Var noga med att kontrollera e-butikens villkor, kontaktuppgifter och betalsätt. Om dessa saknas kan det röra sig om en bluffbutik. Här finns fler bra tips för hur du undviker att bli lurad av phishingsidor online.
  • Titta på hur webbutikens check out ser ut, det vill säga kassan där du avslutar ditt köp. Är leveransmetoden tydlig? Ingår frakten, eller tillkommer tilläggsavgifter? Tänk på att om du e-handlar från sajter som ligger utanför EU tillkommer moms och momshanteringsavgift.

Leveransen

När du köper en vara online ingår du ett avtal med e-handelsföretaget. Företaget köper i sin tur oftast en tjänst av oss, eller av någon av våra konkurrenter, för att kunna leverera varan till dig. Det finns olika typer av leveranstjänster med olika villkor. Vilka leveransalternativ du erbjuds i check out kan därför spela stor roll för leveranstid, kostnad och leveranstrygghet.

Om varan kommer fram trasig eller defekt ska du ta kontakt med e-handelsföretaget du köpt varan av för reklamation. Läs mer om villkor för att reklamera.

Mejl och sms – vad kan du förvänta dig för kontakt med oss? Vi kommer från PostNord aldrig att kontakta dig för att be om tilläggsbetalning av frakt via mejl eller sms. Läs mer om hur du undviker att bli lurad av bluffmejl och bluff-sms.

Returer

• Många e-handelsföretag skickar med en returfraktsedel. Tänk på att använda den om du vill skicka tillbaka varan.
  • Returerna gärna i originalkartongen om det går. Försök att förpacka varan som du fick den, så att den inte går sönder på vägen tillbaka.
  • Du har alltid minst 14 dagars ångerrätt, men det är ändå bra att ha koll på sista returdagen.
  • Kolla upp om företaget har fria returer eller om det kostar att returnera varan.
  • Begär ett kvitto hos ombudet så att du kan bevisa att varan har returnerats.
  • När allt är skickat, håll koll på att du verkligen får en återbetalning på varan.

Andra saker du bör ha koll på innan du köper din vara online

• Sätt dig in i företagets returpolicy INNAN du genomför ditt köp.
  • Har företaget en enkel och förståelig returpolicy?
  • Erbjuder företaget en personlig kontakt?
  • Finns både telefonnummer och mejluppgifter till företaget?

På Konsumentverkets webbplats finns bra information om vilka rättigheter du har som e-handelskonsument och vad du kan göra när det blir fel.

Vad gör jag om varan är trasig när jag får den?

Om varan försvinner, kommer fram trasig eller defekt, ska du kontakta e-handelsföretaget du köpt varan av för reklamation. Läs mer om villkor för att reklamera.

Vad gäller vid e-handelsköp från länder inom EU?

Vid e-handel i länder som tillhör EU gäller olika starkt konsumentskydd. Men när du e-handlar inom ett EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå. På Konsumentverkets webbplats finns bra information om vad som gäller vid e-handelsköp i andra länder.

Vad gäller vid e-handelsköp från länder utanför EU

• Har företaget en trygghetssymbol på sin webbsida? Det ska gärna finnas information om trygghetssymbolen.
  • Vilka leveranstider gäller i landet? Läs på om leveranstider så att du förstår vad det innebär inom just detta företag.
  • Hur fungerar företagets kundservice? Detta kan bli problematiskt. När det gäller köp från andra länder är returpolicys och kundservice extra viktiga.
  • Kom ihåg att det tillkommer moms, vanligtvis på 25 procent. I Sverige så ska moms på kommersiella varor från ett land utanför EU:s tullunion tas från första kronan. Läs om vad som gäller vid momsavgifter. PostNord tar också ut en avgift för hanteringen av moms.

Luras inte av bedragare!

Läs våra tips.

Upptäck oseriösa e-handlare Undvik att bli blufflurad