Artiklar/Reklam och analys

Rätt budskap till rätt målgrupp med ADR

Hittar nya kunder och vårdar de befintliga. Skapar merförsäljning och har nära 100 procent räckvidd. En chans att prata med exakt den målgrupp du tänkt dig.
Inte konstigt att adresserad direktreklam är populärt.

Omvärldsfaktorer, som till exempel det höga papperspriset, har gjort att PostNord beslutat att lägga ner sin tjänst ODR Standard, med sista utdelningsdag i april 2023. Den mer lokala varianten av oadresserad direktreklam, ODR Exklusiv, kommer att finnas kvar i reklamportföljen tillsammans med de två mycket populära tjänsterna ADR och analys.

Mix av fysisk och digital reklam

Populariteten förvånar inte Nathalie Malmsten, Produktchef Marknadskommunikation:

– De allra flesta företag inom handeln idag, B2C, har kund- eller medlemsklubbar som man regelbundet har behov av att kommunicera med. Mixen av fysisk och digital reklam ger allra bäst effekt, där den fysiska delen står för utbudsannonsering och inspiration medan den digitala reklamen kompletterar med korta snabba budskap och CTA’s.

Hemmet är en lugn miljö för reklam

En av de stora reklamutmaningarna är bruset. Det är så mycket reklam överallt att det blir svårt att ta emot budskapen.

– När vi är hemma så väljer vi själva när och hur vi ska ta emot reklamen. Vi kan göra det direkt när vi kommer hem eller senare, valet är vårt. Mindre stress, förklarar Nathalie Malmsten.

Fysisk reklam leder till besök online

På frågan om pappersreklam är passé är hon mycket tydlig.

– Även helt digitala företag använder sig av fysisk direktreklam för att man ser att man får högre effekt när du använder den fysiska kanalen. Du kan jobba väldigt målgruppsanpassat så att du når precis bara de du tänkt dig, inget spill. Bäst lyckas de företag som analyserar sina kunder – vilka agerar på digitala utskick, klickar sig vidare, läser nyhetsbreven? Kanske tar en viktig målgrupp aldrig till sig det digitala budskapet och behöver få ett fysiskt utskick för att agera? Det vi vet är att mottagarna agerar när de får ett fysiskt utskick som de är intresserade av, till exempel klickar sig in på erbjudandet på webben.

Hon tror starkt på den fysiska direktreklamens framtid.

– Den kommer ha en mycket viktig roll i mediemixen. Kanske kommer den till och med att öka sin andel just för att den känns mer personlig och för att du kan ta del av den helt i din egen takt.

Fördelar med ADR

• Hittar nya kunder.

• Vårdar befintliga kunder.

• Skapar merförsäljning.

• Lätt att vara kreativ, utformningsmässigt.

• Når även de med skylten ”Nej tack till reklam”.

• Når rätt målgrupp, hög precision.

• Kan kommunicera komplexa budskap.

• Upplevs personligt när namnet står på försändelsen.

Effektiv med reklam och analys

Vi erbjuder många olika tjänster inom direktreklam och har effektiva lösningar som hjälper dig att nå rätt kunder med rätt erbjudande vid rätt tillfälle. Vi hjälper till med allt från målgruppsanalys till kampanjuppföljning.

Våra erbjudanden inom reklam och analys