DM-magasinet – Emma Norén om varför agil marknadsföring frigör medarbetarna

"Det är roligare med färre bromsklossar"

Emma Norén är Senior Agile Consultant på byrån Recoordinate. I korthet går hennes jobb ut på att hjälpa bolag att ställa om till ett mer modernt arbetssätt. Nycklarna till framgång är att jobba 100 procent allokerat och tvärfunktionellt (i ett team med personer från till exempel it, CRM och marknad).

– Olika kompetenser främjar problemlösning, och ökat fokus gör att du undviker ineffektiv multitasking. Teamets uppdrag delas sedan upp i mindre delar (sprintar) för att få snabbare feedback från kunderna. Det gör också att du tidigare får reda på om du är inne på rätt spår, vilket är betydelsefullt i en föränderlig värld där många vill minska riskerna, säger hon. Efter varje sprint visar teamet upp vad de åstadkommit och får feedback, samt utvärderar sitt eget arbete och gör löpande förbättringar.

Det har mandat att bestämma hur de ska utföra uppdraget, medan en produktägare prioriterar vad som ska göras. Andra fördelar med att jobba på detta sätt är att medarbetarna blir mer motiverade i och med att de får större mandat och frihet i sitt arbete.

– Du har roligare på jobbet när det är färre bromsklossar. Det frigör kraften hos medarbetarna. Det innebär att chefen får släppa på kontrollen, men om du låter teamet arbeta självständigt så ser du snabbt fördelarna. Det här är en kulturförändring som kräver att ledningen är med.