Artiklar/Reklam och analys

Därför älskar digitala och fysiska kanaler varandra

När du kombinerar fysisk och digital kommunikation kan magi uppstå. Här är tre lysande exempel.

Fysisk direktreklam fungerar extra bra i kombination med digitala kanaler. Detta visar till exempel PostNords stora neuromarketing-studie Behind the Mind från 2016.

– Tillsammans blir effekten större än var för sig, det vill säga de olika kanalerna blir starkare tillsammans, säger Nathalie Malmsten, Produktchef Marknadskommunikation på PostNord.

Bästa effekten, enligt Nathalie, uppnås genom att välja fysisk reklam först, för att sedan stötta och följa upp i digitala kanaler.
– Det är också viktigt att förenkla budskapen i den digitala kommunikationen, eftersom det annars skapar onödig stress hos mottagaren.

I DM-magasinet listas 55 kreativa kampanjer från de senaste åtta åren. Nathalie Malmsten väljer här ut tre av sina favoriter som kombinerar fysiskt och digital på ett effektivt sätt.

Nathalie Malmstens favoriter

1. En digital kampanj av ull
    Modeföretaget TOMS skänker ett plagg till välgörenhet för varje plagg de säljer. Julen 2015 inledde de ett samarbete med Target och ville, med en liten budget, berätta om samarbetet och dra uppmärksamhet till det välgörande ändamålet. De skickade därför en ”Together Sweater”, en stickad tröja med plats för flera personer inuti, till influencers och nyckelkunder att dela med några de tycker om. Kampanjen ledde till mer än en miljon likes på Facebook och 283 miljoner visningar i sociala medier. Ellen de Generes visade upp sin Together Sweater i sin talkshow.

2. Rysk påminnelse
    80 procent av alla som skaffar ett medlemskap på ett gym i januari, slutar inom fem månader. Brick ville få medlemmarna att stanna kvar – samt värva nya medlemmar i New York, Chicago och Los Angeles. De skapade träningsprogram i form av ryska dockor där varje docka representerade varsitt steg i träningen. De innehöll också ett usb-minne med en fem månaders träningsplan. Dockorna skickades till medlemmar i de tre städerna som en påminnelse om att fortsätta träna, och visades sedan upp på Bricks hemsida tillsammans med berättelser från medlemmar om hur de hjälpte dem med träningen. Dessutom spreds kampanjen i sociala medier.

3. Känslosamma paket
    De flesta vet att American Red Cross är att räkna med när katastrofen är framme, men många missar det viktiga arbetet runt om. Som bloddonationer, hjärt-lungräddningskurser och hjälp till familjer som drabbats av eldsvådor eller översvämningar. Och vilka skulle bättre kunna berätta om allt detta än de familjer som själv fått hjälp? Med den tanken i bakhuvudet skickade organisationen ut ett paket till 300 familjer. Paketet innehöll en film- eller stillbildskamera tillsammans med några tips om hur de bäst kunde berätta sin historia. Modiga människor öppnade sig för att berätta sina tragiska, men samtidigt upplyftande, otroliga och inspirerande berättelser. 250 timmars film klipptes ner till över två dussin berörande berättelser som resulterade i både tv- och printannonser – som förstås ledde till ökad trafik på webbplatsen.

Läs fler artiklar och nyheter