Reklam och analys

Analytikern – "Kunskapen är inte längre exklusiv"

Johanna Strande ser fram emot en ärligare bild av konsumenterna – för alla.

PostNords team för analys och kundinsikt har i många år hjälpt företag att förstå sina kunder bättre med hjälp av statistik och data. Men det är först nu som majoriteten av dem faktiskt samlar sina datakällor och blir datadrivna.

– Denna nya typ av analys har tidigare bara varit möjlig för större företag med stora resurser, men nu kan även mindre företag konkurrera genom att jobba datadrivet, säger Johanna Strande, chef analys och insikt på PostNord.
Med andra ord: många företag har tillgång till samlad kunskap om kundresan, så länge de ser till att jaga fler datakällor. Kunskapen är inte längre exklusiv för de stora företagen.

– I förlängningen kan vi addera mätningar som inkluderar biometri, det vill säga eye tracking och neurovetenskap, som nu går att mäta mer kostnadseffektivt via webben. Förutom beteendedata innebär det att vi nu också kan lägga till det icke-verbala känslomässiga maneret. Det gör att vi får en ärligare bild av konsumentens drivkrafter än vad vi får i vanliga marknadsundersökningar.

– Och om du har tillgång till data scientists, analytiker, bra mjukvara och extern data så kan du idag förstå kundernas beteende och drivkrafter utan att ställa en enda fråga till dem.