Så ska Telia utveckla sin logistik

Att skapa tillgänglighet på ett enkelt och bekvämt sätt för kunden – det är grunden i Telias strategi för att vinna på den svenska marknaden. Nu satsar telekomjätten på att utveckla sin logistikapparat tillsammans med PostNord.

Telia är den marknadsledande leverantören av telekomtjänster i Sverige, men företaget finns även på den danska, norska och finska marknaden. Hösten 2017 flyttade Telia Sverige sitt centrallager till nya lokaler i Ljungby. Lagret driftas av PostNord och ligger i samma byggnad som nätvaruhuset CDON.
– Centrallagret är gemensamt för Sverige, Norge och Danmark men varorna hanteras i separata flöden, säger Kalle Jonsson, logistikchef på Telia Sverige.

Lagerflytten var ett viktigt steg för att Telia ska kunna förverkliga sin logistikvision: Availability as the competitive advantage. På en marknad där sortimentet hos olika leverantörer är snarlikt, har den som lyckas skapa bäst tillgänglighet för kunderna ett konkurrensmässigt försprång.
– Flytten gjorde vi med PostNord för att få modernare lokaler med en förbättrad inre struktur. Bland annat har vi installerat en automatiserad förpackningsmaskin som är bättre anpassad till varan. Vi tyckte också att det var förmånligt att vara i samma lokaler som CDON. Via PostNords distributionsnätverk kan till exempel vi få samordningsfördelar i volymer, säger Claes Nord, kvalitetsansvarig logistik Telia Sverige.

Lagret i Ljungby fungerar numera också som en sorteringshubb. Det betyder att kunderna kan få sina varor nästa dag trots sena beställningar: orderstopptiden är 19:15.
– Tidigare skickade vi allt via Torsvik i Jönköping, men nu har vi dedikerade linehauls direkt till terminalerna, säger Claes Nord.

Relativt nytt, och även det en viktig pusselbit i arbetet för ökad tillgänglighet för slutkunden, är satsningen på satellitlager. Lagren kompletterar centrallagret och ligger på geografiskt strategiska platser. Snabba leveranser ska kunna göras till hela landet.

I Jordbro söder om Stockholm finns ett av lagren som servar både butiker och slutkunder.
– Därifrån kan vi göra samma dag-leveranser i Storstockholmsområdet och det finns fysiska förutsättningar för ner till en timmes leveranstid. Om en kunds digitalbox går sönder ska vi kunna byta ut den väldigt snabbt. Det är jätteviktigt med en bra returhantering och tillgång till ersättningsprodukter, säger Kalle Jonsson.

Ytterligare ett satellitlager med fokus på slutkunder finns i Luleå.
Luleålagret har bara några månader på nacken och hanterar ännu ganska små volymer. Men det är viktigt eftersom det möjliggör nästa dag-leveranser i hela Norrland.
– Luleå är en viktig del i lagerstrukturen vi bygger upp. Norrlänningarna ska kunna förvänta sig samma service som alla andra kunder i Sverige, säger Kalle Jonsson.

Lagersystemet kommer att utvecklas vidare med fler lagerpunkter och nya leveranslösningar. En av de stora fördelarna Telia har tillsammans med PostNord är det rikstäckande nätet av utlämningsställen, menar Kalle Jonsson. Nu tittar man till exempel på möjligheterna att komplettera med paketautomater i anslutning till utlämningsställen och butiker.
– Det ska vara enkelt för kunderna att komma åt sina varor i princip dygnet runt. Vi tror att det är den typen av tillgänglighet vi kommer behöva prestera. Och det är inte en teknisk fråga, utan det handlar om att anpassa vår struktur, vår IT och våra processer tillsammans med PostNord till en ny vision, avslutar Claes Nord.

Kort om Telia

Telekomkoncernen Telia Company har verksamhet främst i Norden och Baltikum. Telia Companys huvudkontor ligger i Solna utanför Stockholm. Telia Sverige AB, som är en del av koncernen, är Sveriges största mobiloperatör med varumärken som Telia, Halebop, Skanova och Cygate.

Telias logistikflöde

Telias leverantörer levererar in varor, till exempel mobiltelefoner, tv-boxar med mera, till PostNords TPL-lager i Ljungby. Det är Telias gemensamma centrallager för Sverige, Danmark och Norge. Kund (privatperson, butik eller företag) beställer och ordern behandlas i Telias affärssystem. Varorna plockas i lagret och packas i en automatiserad förpackningsmaskin. När paketen försetts med frakt- och returetikett skannas och sorteras de för utleverans till kunder i Sverige, Danmark och Norge. Vissa varor till kunder i Stockholmsområdet samt Norrland skickas från satellitlagren i Jordbro och Luleå. Dessa förses med varor från centrallagret. PostNord kör ut varorna till svenska och danska kunder. Beställningar som gjorts före kl. 19:15 måndag-torsdag samt före kl. 10 på söndagar levereras normalt följande vardag i Sverige. För massmarknadskunder är hemleverans, collect in store och utlämningsställen de främsta leveransalternativen. Returer hanteras och hamnar i olika flöden, en del går till exempel tillbaka till lagret i Ljungby.