Lagret som aldrig sover

Babyshop lager

I e-handelsajten Babyshops nya automatiserade centrallager jobbar robotar dygnet runt. För att säkra tillväxten, men också frigöra tid till den allt viktigare kundupplevelsen.

Tillväxten inom den svenska e-handeln fortsätter, samtidigt som e-handelns barnsjukdomar, som krånglig logistik, dåliga betalsystem och svårnavigerade nätbutiker, håller på att försvinna. Enligt en trendspaning i PostNords E-barometern Årsrapport 2016 överlever inte butiker där det är svårt att handla. Allt handlar nu om att förenkla köpupplevelsen och hitta nya smarta lösningar för att effektivisera logistiken.

Ladda ner senaste E-barometern.

Babyshop hör till de e-handelsbutiker som haft en kraftig tillväxt de senaste åren. För att förbereda sig inför en lika stark tillväxt de kommande fem till tio åren har man byggt ett nytt automatiserat centrallager i Jönköping. Där sköts in- och utleverans – det vill säga plocket av varorna – samt till viss del även sortering och transport av färdigpackade order med hjälp av robotar.

– När man bedriver e-handel är logistiken hjärtat i verksamheten. Den måste vara i världsklass samtidigt som kostnaderna hålls på en rimlig nivå, och svaret på den ekvationen är automatisering, säger Marcus Tagesson, vd för Babyshop.

Läs mer om vårt logistikerbjudande.

Genom att automatisera lagret räknar Babyshop med att kunna hantera framtida höga ordervolymer utan alltför höga kostnader.

– Dessutom kommer kvaliteten på plock och pack att höjas, vilket i sin tur höjer kundupplevelsen, säger Marcus Tagesson.

Robotarnas intåg har inte inneburit en minskning av personalstyrkan.

– Vi växer snabbt och behöver ha kvar vår personal, men de kan i stället fokusera på att öka kundupplevelsen eftersom robotarna nu tar hand om en hel del av de andra arbetsuppgifterna.

Automatiseringen gör också att Babyshops behov av extra timpersonal har minskat jämfört med tidigare eftersom det nya arbetssättet gör lagerarbetet mer effektivt.

– Än så länge har vi inte sett några nackdelar med robotarna och automatiseringen. Så länge man har duktig personal och fastställda processer för att lösa problem som uppkommer löser sig det mesta på ett bra sätt.

3 trender inom e-handeln

1. Automatlager. Större fokus på den interna logistiken. Fler och fler e-handlare satsar på automatlager som ökar deras kapacitet enormt.
  2. Bygga community. E-handlare bygger community med sina kunder för att stärka banden. Det är bättre att kunderna berättar för andra kunder vilka varor de ska köpa än att e-handlaren gör det.
  3. Artificiell intelligens. Med data och artificiell intelligens kan handlare följa kunden nära på deras köpresa och komma med exakta erbjudanden i rätt tid.