Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Gratis frakt eller inte?

Efter år av generösa fraktvillkor märks nu en viss uppstramning, där helt fri frakt ersätts med en fraktgräns eller någon form av prestation från kunden för att slippa betala för frakten.

Länge erbjöd en stor del av e-handlarna i framför allt kläd- och skobranschen gratis frakt och fria returer i kampen om kunderna, ett säkert kort i den tuffa konkurrensen, men samtidigt mycket påfrestande ur lönsamhetssynpunkt.

Nu har trenden börjat vända. Till exempel har e-handelsjätten Zalando, som ända sedan start haft som filosofi att erbjuda fri frakt och fria returer, nu infört fraktgräns på vissa marknader, för att, som vd:n Rubin Ritter säger i en intervju i tidningen Veckans Affärer, ”ta ekonomin per enhet till nästa nivå”.

Sällan lönsamt med fri frakt

Ekonomin är alltså en viktig faktor, där beräkningar visar att fri frakt på varor under 500 kronor sällan är lönsam. Men även miljöaspekten spelar en allt större roll.
– Vi har märkt en tydligt ökad miljömedvetenhet hos våra kunder de senaste tre till fem åren och då är det lättare att motivera frakt- och returavgifter, menar Filip Elverhøy, Director Customer Journey på elektronikföretaget Komplett, som också de har infört fraktgräns.

Miljömedvetenheten och det faktum att e-handlare idag kan erbjuda allt fler och bättre frakttjänster som konkurrensalternativ till fri leverans är alltså bidragande faktorer till att e-handlare nu har fått helt andra förutsättningar än tidigare att kunna frångå den fria frakten. Den stora frågan idag är snarare vid vilken gräns frakten ska gå, och då handlar det inte bara om kostnadsgränsen.

Djurbutiken Simbi exempelvis har satt fraktgränsen vid 1 000 kronor med motiveringen att produkter som kattsand och djurfoder är så tunga att det inte skulle löna sig med en lägre gräns, något som de menar är argument som kunderna förstår. Dessutom finns alltid valmöjligheten att handla i deras fysiska butiker.

Allt vanligare med motprestation

Att koppla fri frakt och retur till någon form av prestation från kunden har också blivit allt vanligare. Som olika former av ”trogen-kund-belöningar”. Sportmaster.dk erbjuder alla som är medlemmar i sportklubben ”Sportmaster” gratis leverans. Detsamma gäller hos Danmarks största internetbokhandel Saxo, dock med den skillnaden att det kostar 99 kronor i månaden att vara medlem. Hos Sportmaster.dk är medlemskapet gratis.

I kölvattnet av den villkorslösa fria fraktens storhetstid har också mängder av kreativa varianter av olika valmöjligheter för kunden vuxit fram som ett attraktivt konkurrensmedel för e-handlare. Det kan handla om att kunderna, i de fall där det även finns fysiska butiker, får välja mellan att ta ut sin rabatt i samband med köp i butiken eller att nyttja den som gratis frakt vid hemleverans. Valet av flexibla, miljövänliga leveranser premieras också ofta framför expressleveranser hos många e-handlare.

Läs mer om våra verktyg och tjänster inom e-handel

Mer om e-handel
Mer om e-handel