Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge

Europa kommer närmare

Öresundsregionen stärker sin ställning som Skandinaviens logistiknav. När tunneln under Fehmarn Bält står färdig minskar avståndet ytterligare till resten av Europa.

Per Tryding, vice VD på Handelskammaren i Malmö, menar att Skåne alltid har varit ett viktigt nav för logistik men att detta nu ökar i ännu snabbare takt än förut.

"Landskrona är ett exempel på en plats som länge har varit en logistiknod och omlastningspunkt, men nu ser vi att antalet sådana ökar i hela regionen", säger han.

När e-handeln ökar och blir allt mer gränslös blir Öresund en naturlig gateway för import- och exportflöden mellan Skandinavien och Europa.

Därför är det naturligt att många företag, som Nestlé och CoolStuff, väljer att förlägga lager och logistik till Öresundsregionen.

“Helsingborg i Skåne är en optimal plats för oss”, säger Svante Palebo, head of supply chain, Nestlé Nordic Region.
“Här finns nära förbindelser med kontinenten, här finns hamnen som tar emot inkommande råvaror, här finns lager med järnvägsanknytning och motorvägar mot både Sveriges och Norges största städer och handelsområden.”

Så kan du nyttja vårt nät för import och export.

Håkan Lindberg, affärsområdeschef inom PostNords TPL-verksamhet ser att den här attraktiva regionen dessutom kommer att öka i betydelse i framtiden:
”Med sina hamnar och broförbindelsen, sin närhet till Europa och sina utvecklade logistiska förbindelser mellan de nordiska länderna så blir Öresundregionen ett naturligt val för många företag. Framförallt för de som i stor del sköter sin tillverkning eller sina inköp utanför Norden och som har både Europa och Norden som sin hemmarknad. Med den utveckling som sker på e-handelsområdet lär inte trycket på regionen minska, tvärtom.”

Kajsa Knapp, medgrundare CoolStuff, håller med.
"Eftersom majoriteten av våra ordrar skickas på export till Europa är det extremt viktigt för oss med en väl fungerande Öresundsregion. Både för att varor ska gå smidigt fram och tillbaka men också för att vi har personal som bor i Köpenhamn som enkelt behöver ta sig till Malmö. Och Kastrup är vår flygplats."
När tunneln genom Hallandsåsen invigdes i december 2015 ökade kapaciteten och hastigheten för godstrafiken på sträckan Oslo–Göteborg–Malmö avsevärt. Men det som sannolikt kommer att betyda mest för regionen ur logistiksynpunkt är när tunneln mellan Danmark och Tyskland under Fehmarn Bält står klar.

Istället för en överfartstid på mellan 45 minuter och 1 timme med färja kommer de 19 kilometerna med bil eller tåg att ta mindre än 15 minuter.

Christian Wichmann Matthiessen, professor vid Institutet för Geovetenskap och Naturförvaltning vid Köpenhamns universitet, konstaterade i en intervju med Fokus Öresund 2015 att tunneln skulle kunna ge transportsektorn på båda sidor Öresund ett ordentligt lyft.

"Det handlar inte bara om att man öppnar nya marknader. När förbindelsen knyter hamnarna och flygplatserna i Öresund och Hamburg närmre varandra uppstår synergieffekter som gagnar båda parter", sa han då.

Tunnelbygget skulle ha påbörjats under 2015, men tyska miljöorganisationer har överklagat projektet vilket gör att ett tyskt miljögodkännande förväntas komma först 2018. Byggstart blir därmed tidigast någon gång runt 2019 – 2020.

Och Per Tryding är övertygad om att förbindelsen kommer att ha en mycket stor påverkan på Öresundsregionen som logistiknav. 
”Den här förbindelsen kommer att rita om kartan rejält! Med ett logistiknav i Öresundsregionen når du helt enkelt kolossalt långt, i princip hela storstads-Norden, med din distribution. Men idag måste du ha ett nav både här och i norra Tyskland, ett behov som försvinner med en ny landförbindelse. Jag tror att det här kan betyda att både mängden gods och mängden trafik ökar markant”.