Artiklar/Logistik

Bauhaus: Vi kan växla upp hållbarhetsarbetet inom logistiken

När TPL Region Norrköpings nya lager Malmölandet togs i bruk början av 2022 innebar det inte bara 90 000 kvadratmeter yta – det gav också en extra skjuts åt storkunden Bauhaus hållbarhetsarbete.

TPL:s regionchef i Norrköping, Nilas Linder, tog ett samtal med Bauhaus logistikchef Anders Sundström om samarbetet och framtiden.

Vårt helt nya lager är ju väldigt viktigt för oss båda – vilka förväntningar har ni på Malmölandet?

– Malmölandet ger oss självklart möjligheter att fortsätta med vår expansion. När det gäller centrallagerverksamheten kan vi inkorporera leverantörsvolymer löpande hela tiden och omvandla direktleveranser från varuhusen till en centrallagerlösning vilket ger oss som bolag otroligt fina effekter på många plan. Andra delar av vår verksamhet vinner också på Malmölandet – vi har byggt in olika kvalitetshöjande åtgärder där, som hög automation och olika kontroller. Framför allt ser vi att det nu går att accelerera vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet är något vi fokuserat på de sista åren, och nu finns möjlighet att växla upp inom logistiken. Vi har nya koncept som ger ökad fyllningsgrad, nya lastbärare och hållbara transporter i form av gas- och elbilar som börjar rulla ut under 2022. Vi kan också minska vårt avfall i form av engångsemballage, plast och papp. Vi kommer göra en bra resa inom hållbarhetsarbetet framöver.

Bättre logistik för mottagarna

Jag känner att vi lagt fokus på att tillsammans höja kvaliteten, och att det är något som det finns en bra dialog kring, både mellan oss och internt hos er?

– Ja, i och med Malmölandet kommer vi få en bättre anpassad logistik för mottagarna, alltså varuhusen. Vi får ett effektivare och ergonomiskt bättre upplock på hyllorna när varorna levereras med rätt sorts lastbärare, packade i rätt form i de lastburar som vi ska införa. Så det ser väldigt bra ut även i butiksledet och vi förstärker konceptet centrallogistik, vilket känns väldigt bra.

Vad ser du som de största utmaningarna för dig som logistikchef att lösa framöver?

– Sett i ett längre perspektiv så är det ju hållbarhetsarbetet. Vi driver flera projekt, både internt och tillsammans med PostNord, naturligtvis i syfte att minska koldioxidutsläppen. Tillsammans har vi tagit fram distributionslösningar som vi ska börja ta i drift i år, det handlar ju om stora distributionsbilar som drivs på gas eller el. Vi håller också på att utveckla olika lastbärare för att öka fyllnadsgraden och genom det kan vi också minska antalet avgångar från centrallagret.

Tror på ännu starkare samarbete

Hur hoppas du att vårt samarbete kommer att utvecklas?

– Vi har ju ett långt avtal som bygger på att vi vill utvecklas tillsammans i resan mot ett centrallager. Jag tror starkt på att de massiva investeringar vi gjort i till exempel utveckling, och de investeringar som vi kommer att göra, leder till ett starkare samarbete. När det gäller utvecklingen så finns det spännande planer på olika verksamheter i lagret som kanske inte är direkt kopplade till traditionell centrallagerverksamhet men som kommer att stärka vårt varumärke kraftigt – men de planerna håller vi för oss själva…

Samarbetets lyckade ekvation

Utmaning

Hållbarare transporter.

Lösning

Mindre luft i lasten samt utökad elektrifiering av transporterna.

Effekt

Färre avgångar, minskat emballage och mindre miljöpåverkan.

Tredjepartslogistik