Åtgärder för att säkra julperioden

Även i år inför PostNord ett kapacitetstillägg för att täcka kostnaderna som uppstår under den hektiska julperioden.

Kapacitetstillägget, som gäller tjänsterna MyPack Home och MyPack Collect, innebär en extra kostnad på fyra kronor för varje paket som skickas mellan 25 november 2019 och 17 januari 2020.

– Vi måste ta höjd för alla kostnadsökningar som uppstår under julen. Det är en väldigt hektisk tid och vi måste sätta in betydligt fler resurser för att möta de extremt stora paketvolymer som vi har från Black Friday och månaderna framåt. Att anpassa priserna utifrån säsong på detta sätt är inte ovanligt, det tillämpas i en rad länder och branscher, säger Carl-Anders Keller, ansvarig för Försäljning på PostNord.

Till följd av Black Friday och julhandeln vidtas flera kapacitetsstärkande åtgärder som blir extra dyra. Det rör sig exempelvis om ökade kostnader för transporter och personal då stora mängder paket ska köras ut även under kvällar och helger. Dessutom har både terminaler och ombud öppet längre för att hinna leverera alla paket. Under perioden sker många returer, vilket ökar volymerna ytterligare.

Kapacitetstillägget består av en generell höjning, vilket innebär att alla paket inom de aktuella tjänsterna omfattas.
– Det beror på att varje paket är lika dyrt att hantera, oavsett hur stort det är eller vem som är avsändaren, säger Carl-Anders Keller.

Han uppmanar e-handlarna att föra kostnaden vidare till sina slutkunder.
– Vi märker att fler e-handlare tar betalt för frakten och allt fler slutkonsumenter är också medvetna om att frakt inte är gratis, säger Carl-Anders Keller.

Det finns även andra tjänster som inte omfattas av kapacitetstillägget. Små försändelser kan skickas som Varubrev, en spårbar tjänst som PostNord har tagit fram i samarbete med några av de största e-handlarna i Sverige.

– Det är ett alternativ som är både billigare och mer hållbart eftersom den absolut största majoriteten av dessa försändelser åker tåg för att slutligen delas ut av en brevbärare som cyklar eller åker elbil direkt hem till kundens dörr, säger Carl-Anders Keller.

Detta gör PostNord för att hantera de stora volymerna under julen
  • Hyr in extra transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer.
  • Anställer extrapersonal.
  • Utökar öppettider på utlämningsställen och sorteringsterminaler
  • Öppnar tillfälliga utlämningsställen under perioden.
  • Utökad hämtning hos kund på helger under perioden.
  • Levererar hem till mottagarna på helger.
  • Utökad leverans till ombud på lördagar.