Färre samtal till kundtjänst

Män i fabrik

Samtalen från kunder som undrar när deras gods ska anlända har nästan upphört helt. Det gör att Work System nu kan fokusera på rätt saker.

"Det är skönt att logistiken fungerar."
Jonas Hallenborg, ansvarig för konstruktion och utveckling på Work System.

Utmaning

• Bristande kontroll över godsflödet.
  • Växande volymer.
  • Hitta leverantör för en nordisk lösning.

Work System grundades 2009 av tre kompisar i ett garage utanför Jönköping. Affärsidén: att tillverka inredningar till servicebilar. Nu närmar de sig 40 anställda. Den snabba tillväxten har ställt allt högre krav på logistiken, som under de första åren var ett rejält bekymmer.

– Vi använde oss av ett mindre fraktbolag som inte hade spårningsfunktion för godset. Kunder ringde till oss, vi ringde transportören som inte kunde svara och sedan fick vi ringa tillbaka till kunderna. Det var tidsödande, säger Jonas Hallenborg, ansvarig för konstruktion och utveckling på Work System.

Företaget insåg att de behövde en samarbetspartner som dels kunde erbjuda spårbarhet och leveranssäkerhet, men också ta hand om hela flödet när volymerna ökade och kunder strömmade in även från de andra nordiska länderna.

Lösning

• Styckegods.
  • Nordisk lösning för spåra brev, paket och pall.
  • Gemensamma utvecklingsaktiviteter.

Work System såg att PostNords tjänst Styckegods skulle passa bra för att komma till rätta med problemen. Lösningen inkluderar upphämtning hos avsändaren och leverans till mottagaren. Både avsändare och mottagare har full koll på sändningarna med tjänsten Spåra brev, paket och pall, på sändningsnivå och kollinivå, oavsett destination.

Tidigare drabbades Work System också av en hel del fraktskador på sina produkter som tillverkas efter specialmått. Efter en tät dialog mellan företaget och PostNord hittades en lösning. PostNords ambition är att inte bara vara en fraktleverantör utan också en samarbetspartner med långsiktigt samarbete.

– Ena pallen eller paketet är inte den andra lik. Tillsammans kom vi fram till att tillverka pallar som anpassas efter godset för att skydda det bättre, säger Jonas Hallenborg.

Effekt

• Godset kommer när det ska.
  • Färre samtal till kundtjänst.
  • Fraktskadorna har nästan upphört.

– Det gör att vi kan fokusera på andra saker. Eftersom vår omsättning har ökat med mer än 50 procent varje år sedan starten är arbetsdagen full av andra utmaningar och då är det så skönt att logistiken fungerar, säger Jonas Hallenborg.

Tjänsten Spåra brev, paket och pall ger kunden full kontroll på sitt godsflöde.

Work System är också nöjda med den höga leveranssäkerheten, att godset kommer fram i tid och att fraktskadorna är nästan obefintliga.

I takt med att Work System ökar sin försäljning och numera säljer till bland annat Norge, Danmark och Tyskland är de trygga med att logistiklösningen är skalbar och att PostNord kan erbjuda samma tjänst även till dessa länder.

Work System

Grundat: 2009.
Marknad: Sverige, Norge, Finland och Tyskland.
Anställda: 35.
Omsättning: 29 miljoner kronor (2014).
Verksamhet: Utvecklar och säljer serviceinredningar till transportbilar.

PostNords tjänster

Styckegods, cirka 2 000 sändningar på årsbasis. Kompletterar med Företagspaket.