Artiklar/Kundberättelser

Därför valde Slöjd-Detaljer att ha paketboxar som tydligt alternativ i checkouten

Slöjd-Detaljer har alltid varit snabba med nya innovationer – deras första datasystem, en minidator från DataSaab, lanserades redan på 1970-talet.
Därför är det inte förvånande att företaget också går i bräschen för att erbjuda paketbox som ett tydligt val i checkouten.
– Vi ser att paketboxar är väldigt uppskattade och efterfrågas mer och mer, säger marknadschefen Caroline Hedberg.

Slöjd-Detaljer säljer hobby- och hantverksmateriel till skolor och entusiaster i Norden. I sortimentet finns allt som behövs för stickning och konstnärsmålning, men även produkter för knivtillverkning, silversmide, snickeri och läderslöjd.
– Och allt däremellan. Dessutom har vi ju våra anställda – företagets butikspersonal, kommunikatörer och kreatörer – som hela tiden delar med sig av sin kunskap till kunderna – med hållbarhet i fokus, säger företagets marknadschef Caroline Hedberg.
En del av produkterna säljs via Slöjd-Detaljers fyra butiker i Skara, Stockholm, Göteborg och Malmö – där det också anordnas demos – men allra mest handel sker ändå via nätbutiken.
En mycket tydlig utmaning, fram till Q2 2022, var frakten.
– Kunderna hade egentligen bara ett alternativ i vår checkout, och de kunde heller inte se vart leveransen skickades.

Paketboxar är nu ett tydligt alternativ i checkouten

Pandemin ökade hela den svenska e-handeln och Slöjd-Detaljer var sannerligen inget undantag.
– När folk satt hemma var det ju perfekt för ett nytt hantverk och att man fick mer tid till att utöva sin hobby. För oss innebar det rekordnivåer.
Det var en av anledningarna till att företaget 2022 bytte lagersystem och samtidigt valde en ny fraktväljare.
– Vi ställde in storlek på alla våra 10 000 produkter och i fraktväljaren får kunderna nu upp de alternativ som gäller för just deras paket, och när de kan hämta det. De vill ju ha flexibilitet och därför känns det bra att ha många alternativ.
För extra tydlighet valde Slöjd-Detaljer att även skilja på ombud och paketbox som
alternativ, så att paketboxen syns som ett eget fraktval i checkouten.
– Vi såg att det skulle lösa många av kundernas utmaningar, säger Caroline Hedberg.

Nöjda kunder minskar trycket hos kundtjänst

Paketboxarnas effekt har varit tydlig för Slöjd-Detaljer, speciellt i och med att företagets målgrupp föryngrats när intresset ökat för eget skapande och återbruk.
– Paketboxarna är väldigt populära och vi tror absolut att de yngre kunderna kan vara mer benägna att välja dem. De vill ha snabba, flexibla leveranser. Man ska kunna flytta sin leverans via ett klick till där man är just nu, säger Caroline Hedberg och fortsätter:
– Vi har väldigt många nöjda kunder nu – och vi tipsar alltid våra kunder om att de ska ladda ner PostNord App, för att de ska kunna följa sitt paket hela vägen.
Dessutom har den förenklade logistiken, och paketboxarnas smidighet, underlättat för personalen.
– Vår kundtjänst får färre samtal, mejl och meddelanden på sociala medier eftersom paketen hamnar där kunderna önskat – och då kan vi fokusera på att hjälpa kunderna med annat.

Slöjd-Detaljer

Allmänt

Slöjdlärare Dan Medin startade 1960 Slöjd-Detaljer tillsammans med sin fru Margit. År 1997 tog deras dotter Marianne Medin över och 2022 var det dags för grundarens barnbarn, Peter Medin och Caroline Hedberg, att driva företaget via fyra fysiska butiker och en stark e-handel – med kreativitet och skaparglädje i fokus.

Marknad

Skolor i hela Sverige, företag samt pyssel- och hantverksintresserade privatpersoner. Slöjd-Detaljer finns även i Norge, Finland och Danmark.

Utmaning

Potential att förbättra leveransdelen av kundresan.

Lösning

PostNord paketbox som ett tydligt val i checkouten.

Resultat

Leveransalternativ som passade kunderna och minskade trycket på leveransrelaterade frågor hos kundtjänst

Är du ett e-handelsföretag och vill veta mer om PostNord paketbox?

PostNord paketbox