Artiklar/Kundberättelser

Livsviktiga bud i säkra händer

Patienten är nedsövd på operationsbordet och svar väntas på ett vävnadsprov. PEX Bud åker med provet genom Göteborgstrafiken – snabbt, säkert och smidigt. Mindre än 20 minuter senare kan läkarna fortsätta sitt viktiga arbete.
PostNords kundansvarige Mikael Löfstrand har samtalat med Wictor Bennet Winsnes, it- och fastighetschef på Carlanderska sjukhuset i Göteborg, om valet att lägga detta stora ansvar på en extern leverantör.

Ni stod inför en stor utmaning när du kontaktade mig i början av 2022. Berätta.
– Vi skickar bud mellan oss och patologen på Sahlgrenska universitetssjukhuset så gott som dagligen. Men det är inga vanliga bud utan handlar om vävnadsprover som analyseras på Sahlgrenska medan patienten ligger nedsövd på operationsbordet hos oss på Carlanderska sjukhuset. Vi skickar provet och inväntar svar från patologen för att veta hur läkarna ska gå vidare i operationen. Varje extra minut innebär att patienten är nedsövd längre. Så det är ytterst tidskritiska bud vi pratar om.

Omfattande studie bakom beslutet

Hur löste ni detta tidigare och varför ville ni ändra rutinerna?
– Vi har under året gjort en stor förändring och tagit in vårt vaktmästeri i egen regi. Tidigare hyrde vi denna tjänst och då ingick även alla transporter. När vi nu tog in allt i huset var transporterna en viktig punkt eftersom de är så tidskritiska. Skulle vi leasa egna bilar och köra själva? Eller skulle vi ta in en budfirma? Jag gjorde en omfattande förstudie där jag bland annat tittade på leasingkostnad, tillgänglighet och interna resurser. Det landade i att det bästa är att låta en budfirma ta uppdraget.

Vad fick dig att våga ta risken att byta till en budfirma?
– Min riskanalys visade att det var säkrare att anlita extern hjälp. Det är ett gissel att ta sig fram i Göteborgstrafiken och risken att fastna är stor. Om vi då bara har en eller två egna bilar blir vi väldigt sköra. Samma sak om det skulle bli något fel på bilen. Med en extern budfirma finns det alltid backup. PEX Bud har ju inte bara en bil utan en hel armada av fordon och ni kan omprioritera om det skulle ske något.

Högt förtroende och tät dialog

Varför föll valet just på oss?
– Jag tittade på flera olika budfirmor men så fick jag höra talas om PEX Bud via ett par olika kontakter inom sjukhusvärlden som redan idag använder er och är riktigt nöjda. Så jag tog kontakt med er och tycker att vi hade en väldigt bra dialog redan från första samtalet. Du förstod våra utmaningar och var villig att lösa dem. Jag kände direkt att jag fick ett gott förtroende för PEX Bud och er flexibilitet. Vår personliga kontakt var också avgörande. Vi hade en tät dialog vid de första körningarna – det kändes väldigt tryggt.

Jag vet att du hade lite jobb med att övertyga din medicinska verksamhet att välja en extern leverantör.
– Ja, det fanns en del skepsis i organisationen. Eftersom transporterna är så kritiska var man orolig för att släppa dem, men i riskanalysen kunde jag visa att PEX Bud hade check på alla boxar och fick då grönt ljus att testa en månad.

Alla tider hålls av PEX Bud

Nu har vi kört de här transporterna sedan 2 juni. Vad tycker du så här långt?
– Jag är extremt nöjd, mina förhoppningar har överträffats med råge. Första månaden klockade vi alla bud och ni höll tidsramen med marginal. I snitt var bilen på plats på bara åtta minuter efter vårt samtal. Detta är som sagt extremt viktiga körningar så er grymma förmåga är verkligen ”top notch”. Jag vill gärna ge en eloge till er trafikledning och era duktiga förare.

Hur ser du på vårt framtida samarbete?
– Vi har gott förtroende från verksamheten som har sett hur väl det fungerar med PEX Bud. Vi jobbar med flera olika upphandlingar och kan mycket väl se att PEX-lösningen kommer att utökas i samband med de behoven.

Utmaningen för Carlanderska sjukhuset

Få fram extremt tidskritiska bud med vävnadsprover för analys, medan patienten ligger nedsövd.

Lösning
PEX Bud hämtar upp och kör vävnadsproven mellan sjukhusen med ”röd flagg”, målet är under 20 minuter dörr till dörr.

Effekt
Ökad kvalitet och högre patientvärde. Dessutom sänkt transportkostnad.

Tillfälliga behov, fasta uppdrag eller speciallösningar?

Vi vet att ingen leverans är den andra lik. Men vi vet också att varje leverans är viktig. Därför skräddarsyr vi våra bud efter dina behov, så att varje leverans kan hanteras med samma försiktighet och effektivitet.

Boka PEX Bud