Artiklar/Hållbarhet

Hållbara Skrym raserar e-handelns luftslott

Krävs det investeringar i nya maskiner för att minska luften i era paket? Det kan faktiskt räcka med att kontakta Skrym.
– Vi hjälper e-handelsföretag och tredjepartslogistik att skicka mindre luft genom att använda data, berättar Jakob Nordfeldt, vd på Skrym, i ett samtal med PostNords Soledad Gonzalez.

Skrym är företaget där matematiker, ekonomer, programmerare och ingenjörer hjälps åt för att optimera logistikflöden och ta fram hållbara, effektiva och lönsamma lösningar.

Hur gör ni det?
– Vi använder datan som genereras i leveranskedjan för att effektivisera kommunikationen mellan de olika delarna av värdekedjan. Det är en förutsättning för att kunna optimera flödet hela vägen från före checkout till efter leverans. Allt för att se till att man jobbar så effektivt som möjligt. Vi vill göra transparens, hållbarhet och effektivitet till något mer än bara gröna löv i checkouter och tomma ord.

Vilka är era kunder?
– E-handelsföretag och tredjepartslogistik. De gör det för att få koll på sin verksamhet och kunna effektivisera. Att få insyn och förbättra är något som är väldigt svårt utan data. Komplexiteten växer dessutom snabbt inom e-handeln efter den starka tillväxten. Logistik håller på att bli en precisionssport, liknande vad som hänt på finansmarknaderna senaste femton åren. De som är duktiga på data vinner. Men det här är verkligen frågor som alla ska kunna jobba med. Vi tycker inte att man ska vara tvungen att investera miljoner i automationslösningar för att minska luft i paketen och öka sin effektivitet.

Fraktvolymen minskar men inte försäljningen

Och vilka effekter har era kunder fått via samarbetet med er?
– I snitt brukar fraktvolymen kunna minska med 10–20 procent utan att kunden behöver öka antalet olika emballage eller investera i automation. Och naturligtvis utan att man säljer mindre. Det här sker bara genom att använda data på ett bättre sätt.

– Det skiljer förstås en hel del mellan olika fraktavtal, men snittkostnaden för frakten brukar kunna minska med mellan 5 och 12 procent. Och ibland mer. Det kan ju röra sig om flera miljoner kronor per år.

Bra dialog med PostNord

Hur ser du på samarbetet med PostNord?
– Det är bland det roligaste vi jobbar med, och mest utmanande. Inom PostNord TPL finns det allt från stora byggvaror till småprylar – och det är dessutom uppdelat i olika regioner med olika systemarkitektur. För oss är det här ett sätt att ta oss an den komplexitet som vi vet finns i branschen, men vi gör det tillsammans med en enda samarbetspartner.

– Potentialen är riktigt stor och dialogen är bra. Ibland kanske det kan vara lite frustrerande att det inte går så snabbt som man vill – vi är ju betydligt mycket mindre än er och det märks i vissa processer. Men det är viktigt att ni får vara med och vara ledande inom de här frågorna, med tanke på er ställning på den nordiska marknaden. E-handels- och logistikmarknaden behöver att den största spelaren är med och drar hela branschen framåt. Det är otroligt kul att få vara med och påverka, samtidigt som det också är en inlärningsresa för oss där vi ser hur de riktigt stora och komplexa organisationerna fungerar.

Vill växa internationellt

PostNord finns i hela Norden. Har det inspirerat Skrym att börja titta utanför Sverige?
– Ja, naturligtvis. För att ha så stor ”impact” som möjligt så vill vi ju också skala upp det internationellt. Det skulle vara ett naturligt steg, även om vi förstås först och främst är fokuserade på samarbetet i Helsingborg. Det vi gör är ju helt frikopplat från hårdvara, vi har inga lastbilar eller maskiner vi måste skicka över – problemen som vi är inne och löser ser mer eller mindre identiska ut på andra marknader. Och det trevliga med logistik är att vi behöver bara följa vägarna, allt hänger ihop.

Skrym om datan som ger mindre luft i paketen

Produktdata
”Det handlar om dimensioner, vikt, olika produktattribut. En kopp och en t-shirt kommer ju att bete sig helt olika i fraktsammanhang.”

Orderdata
”Det här är ganska straight forward och hänger på vad man har för datastruktur. Det gäller att företag tänker i termer av ordrar – för de skickar inte enstaka produkter, de skickar ordrar.”

Emballagedata
”Om man inte har det så går det snabbt att hämta in. Inner och yttermått är det enda vi behöver, men tar gärna emot information om maxbelastning och hållfasthet.”

Vår hållbarhetsagenda

Vi levererar brev och paket i hela Sverige och ska göra det på ett hållbart sätt. Vår verksamhet ska präglas av goda arbetsvillkor, jämlika förutsättningar, bra ledarskap och miljöeffektiva leveranser.

Läs vår hållbarhetsagenda