Artiklar/Hållbarhet

Experten: Vi måste våga lyfta utmaningarna med hållbara leveranser

En fossilfri fordonsflotta innebär inte automatiskt hållbara leveranser. PostNords hållbarhetschef Naznoush Habashian vill lyfta de komplexa hållbarhetsutmaningar som inte bara PostNord, utan alla aktörer och länder står inför.

En sak är alla överens om: Fossilfria leveranser är framtiden. Men när infrastrukturen för att ladda elbilar saknas i stora delar av landet och det dessutom råder elbrist – vad ska PostNord då leverera med? Och hur hållbart är det att skrota den befintliga fordonsflottan? Ämnet är hållbara leveranser – och det är mer komplext än gemene man tror.

En som är mer insatt än de flesta är PostNord Sveriges hållbarhetschef Naznoush Habashian. Hon brinner för att göra skillnad i världen och låter sig inte avskräckas av de enorma utmaningar hållbara leveranser står inför. Tvärtom.

Men sen hon axlade rollen som PostNords hållbarhetschef i januari har världsläget helt förändrat.

– Vi kom ur en pandemi in i ett krig och står inför en lågkonjunktur med höjda räntor, arbetsbrist och elbrist, och skenande el-, mat- och bränslepriser. Pandemin orsakar fortfarande produktionsproblem som ger ringar på vattnet, till exempel saknas komponenter för att tillverka elfordon, säger Naznoush Habashian.

Positivt med ett självförsörjande Sverige

Hennes bakgrund inom Försvarsmakten kommer väl till pass i hennes nya roll, för säkerhetspolitik och hållbar utveckling hänger samman. Att vara oberoende och självförsörjande som land är i dag, mer än någonsin, en säkerhetspolitisk fråga.
Hon väljer att se möjligheterna.

– Blir vi trängda, vilket vi håller på att bli, kan det bli momentum för att få till en riktigt hållbar utveckling. Det tragiska säkerhetspolitiska läget kan bli en push framåt för att vi ska bli självförsörjande. Jag är hoppfull, säger hon och ler.

När hela världen diskuterar hur vi kan bli oberoende av fossilt bränsle, från främst Ryssland, är länder beredda att samverka på ett helt nytt sätt – något som kan skynda på klimatomställningen. Men det krävs extrema åtgärder för att komma till rätta med världsläget och klimatkrisen.

– Det är uppenbart att vi inte kan fortsätta leva och konsumera som vi gjort. Vi måste göra en omställning på riktigt. Som säkerhetspolitisk fråga får detta en helt annan dignitet. Politiker måste visa en vilja att göra skillnad, slår Naznoush Habashian fast.

Det räcker inte med fossilfria bilar

PostNords plan är fortfarande att vara fossilfria 2030.

– Vi ger inte upp, utan vill vända det här. Men vi måste våga vara transparenta med de utmaningar som e-handeln och logistikbranschen står inför. Förändrade levnadsvanor, digitaliseringen, teknikutvecklingen och ett komplicerat säkerhetspolitiskt läge kräver en enorm flexibilitet, säger hon.

Tyvärr är det inte så enkelt att man bara kan skaffa fossilfria bilar och sedan nöjt deklarera att man är ett hållbart företag.

– Inget annat bolag i logistikbranschen i Sverige har så många elfordon som vi, men att säga att vi är fossilfria är en sanning med modifikation. Vi kan inte välja bort leveranser till Norrland för att det saknas infrastruktur för elfordon där. Jag vill ha ett inkluderande samhälle där alla kan leva på samma villkor.

Svårt att nå alla i landet fossilfritt

PostNords samhällsuppdrag är att leverera till alla i Sverige, oavsett om de bor i en stad, eller i en stuga i skogen. Och PostNord tar sitt sociala ansvar på största allvar, men uppdraget innebär förstås att fossilfria leveranser är en mycket stor utmaning.

– Det är svårt att jämföra oss med andra aktörer för vi ska inte bara leverera lönsamhet, vi har vårt samhällsuppdrag, ett uppdrag som är extra viktigt i år när Sverige står inför ett riksdagsval. Vi ska garantera den svenska demokratin genom att frakta alla valsedlar – säkert, i tid, och så hållbart det bara är möjligt.

För ett statligt ägt bolag, som står till svars inför en regering, är det hårt styrt hur PostNord arbetar med alla aspekter av hållbarhet.

– Vi gör en fantastisk omställning för att nå våra klimatmål, men vi gör det inte för att vinna marknadsandelar utan för att vara ett föregångsbolag. Vi är svenska statens förlängda arm och ska visa vägen. Vi måste våga testa oss fram och vara med och driva omställningen mot ett hållbart samhälle, menar Naznoush Habashian.

Social och ekonomisk hållbarhet viktigt

Det som ofta glöms bort i debatten är att hållbarhet består av tre dimensioner: miljömässig hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet – och alla tre måste stå i fokus för att nå FN:s klimatmål. Däri ligger också PostNords styrka.

– Vi tänker miljömässig hållbarhet i allt från förpackningar till återvinning och cirkularitet och som arbetsgivare arbetar vi hårt med social hållbarhet, bra villkor och arbetsmiljö för våra medarbetare. Det är lika viktigt som miljövänliga transporter, säger hon.

Under pandemin fick e-handeln fick ett rejält uppsving. Men digitaliseringen ställer höga krav på logistikföretagen. I dag vill kunder klicka hem prylar på kvällen och få dem dagen efter, och snabba leveranser är sällan hållbara. Ett annat problem är mängden returer.

– Att beställa hem massa plagg för att sen returnera dem blir en påfrestning på klimatet trots fossilfri leverans. Då är det kanske mer miljövänligt att åka till butiken och prova?

Inte hållbart med orimliga arbetsvillkor

Hon menar att e-handlarna behöver ta ett större hållbarhetsansvar. Speditörerna är enbart en länk i kedjan. Många tar för givet att social hållbarhet i produktionen är en hygienfaktor, men så är tyvärr inte fallet. Senaste E-barometern visar att majoriteten e-handlare helt struntar i social hållbarhet.

– Jag blev chockad. Jag kan bara utgå från mig själv. Jag skulle må extremt dåligt om jag fick min nya kavaj levererad med en elbil, men vet att chauffören inte fått vara hemma på flera veckor, inte kan träffa sina barn och inte har semester. Det är inte hållbart för mig. Och varför ska det erbjudas fria leveranser? Sen när blev de gratis? Det blir ju på bekostnad av något annat? Vill vi ha en bättre värld måste vi betala för det. För Naznoush Habashian handlar det om demokrati.

– Jag tror att viljan att betala extra för att en annan människa ska ha bra arbetsvillkor och ett bra liv, ökar med konsumentens kunskapsnivå.

Hon vill öka medvetenheten kring vilka konsekvenser våra dagliga köpbeslut får. Strålkastaren måste riktas mot hela värdekedjan. Och kanske behöver vi inte alltid köpa nya saker?

– Om vi kan utöka e-handeln av begagnade varor bidrar den till cirkularitet.

Alla kan bidra till en hållbar värld

Trots läget ser hon ljust på framtiden. Visst kan det kännas enklare att bara ge upp med tanke på den tsunami av klimatkrisinformation som matas ut – men man kan också välja att göra skillnad. För Naznoush Habashian är valet givet.

– Kom ihåg att vi tillsammans är världen, var och en av oss kan bidra. Vi har stor påverkansmöjlighet inte bara fysiskt, utan också genom att våga lyfta de här frågorna.
Utmaningar ger utveckling. Ofta måste man köra ända in i väggen för att inse att man måste vända och tänka annorlunda. Jag tror vi i framtiden bara kommer ha hållbara produkter och leveranser, men det kräver att vi tänker cirkulärt från ax till limpa. Jag vill lämna över en värld till våra barn och barnbarn där de kan få uppleva det vi har fått uppleva. Vi är inte där än – men vi är på väg dit.

Naznoush ”Naz” Habashian

Ålder: 47
Bor: Nacka, Stockholm
Familj: sönerna Hugo, 17, Eric, 14, och hunden Lucky.
Jobb: Hållbarhetschef på PostNord.
År på PostNord: sen januari 2022.

3 tips för hållbara leveranser

Kartlägg ert läge
Naznoush Habashian: Lägg inte allt fokus på länken mellan er och kund utan utgå i stället från er kärnverksamhet och hur den påverkar den hållbara utvecklingen utifrån dess tre beståndsdelar – miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Vad kan ni göra något åt? Vad är omöjligt att förändra? Ta ert ansvar och gör det bästa möjliga av det.

Kommunicera tydligare
Naznoush Habashian: Hållbarhetskommunikation ska vara rak och tydlig. Det ligger ett stort ansvar hos oss sakkunniga att kommunicera på ett sätt så att svenska medborgare kan ta till sig informationen och därmed få ökad hållbarhetsvilja som konsumenter. Prata inte luddigt om ”socialt hållbara utmaningar”, utan bryt ned det i sina olika beståndsdelar. Vad kan jag som medborgare göra? Det är inte förrän vi når dit som vi kan göra skillnad. Som individ kan du välja att inte köpa en väska som är producerad av en förälder i Kina med 12 timmars arbetsdag utan semester. För då spelar det ingen roll om transporten är fossilfri – varan är inte hållbar.

Samarbeta mer
Naznoush Habashian: Samverka över gränser och branscher, bortse från konkurrensfiltret och lägg stoltheten åt sidan. Samarbeta med andra aktörer. Nu behöver vi visa en enad front mer än någonsin. Låt oss vara större än osynliga gränser och stolthet – och med en ödmjukhet sträcka fram handen till varandra med det gemensamma målet att överlämna vårt fantastiska Sverige till kommande generationer.

Mer om hållbarhet