Med Black Friday runt hörnet

Utökad hemleverans till 40 tätorter runt om i landet

I fjol skickades över 900 000 paket under Black Friday-helgen. Den annalkande julruschen förväntas få ännu högre volymer. PostNord planerar redan nu för de förväntade topparna med förstärkningsåtgärder som fler utlämningsställen, utökade öppettider och justerad logistik på terminalerna.

Vinterns handelshögtider ökar volymen av försändelser markant. I fjol ökade antal paket under Black Friday med 25 procent jämfört med året innan. Årets julhandel förväntas återigen skapa ett högt tryck. PostNord har därför förberett en plan med förstärkningsåtgärder för sortering, transport och distribution.

Förberedelsearbetet börjar med att PostNord utvärderar de hektiska vinterruscherna under tidigare år och tittar på vad som gick bra och vad som kan bli bättre.
– Vi planerar sedan åtgärder som kan säkra hela logistikkedjan, så att våra kunder kan få bästa tänkbara service, säger Magnus Bennich, verksamhetsutvecklare produktionsutveckling på PostNord.

Mellan den 1 november och den 21 december i år utökas hemleveranserna till 40 tätorter runt om i landet. Även antalet postombud blir 100 fler än i fjol. Både företag och privatkunder kan under denna period dessutom hämta paket på något av PostNords 60 tillfälliga utlämningsställen i egen regi. Dessa är tänkt att avlasta ordinarie postombud.

För att paketen ska nå ombuden i tid rullar det fler PostNord-lastbilar och inhyrda lastbilar på vägarna under vinterns storhelger. Även vågsortering, fjolårets lyckade förstärkningsåtgärd under julruschen, körs i repris. Genom att paket med tidiga leveranstider till ombuden separeras från paket med senare leveranstider optimeras logistiken och skapar större tidsfönster för produktion.

Inför och under julhelgen håller terminalerna där paketen sorteras helgöppet och tar in mer personal. Detta görs efter en kundkartläggning som geografiskt visar var behoven är störst. Totalt utökas personalstyrkan med knappt 3 000 anställda inom sortering, transport och entreprenad under julen och Black Friday-helgen.

Som ett ytterligare led i förstärkningsarbetet har PostNord flera beredskapsmöten under de hektiska perioderna. Morgon, lunch och kväll ses dygnets logistikflöde över och justeras om det behövs.

– Målet är att våra kunder inte ska märka av förstärkningsåtgärderna mer än att de får en utökad service, säger Magnus Bennich.

Hans tips är hålla reda på de viktiga datumen inför julhelgen och emballera innehållet i försändelserna väl. Det underlättar transporten av paket som behöver hanteras varsamt och säkrar att de kommer fram i rätt tid.

Läs fler artiklar om e-handel