Så kommer du ut ur krisen som en långsiktig vinnare

I turbulenta tider är det lätt att fokusera på kortsiktiga utmaningar. Men vad krävs för att rida ut stormen och komma ut på andra sidan som vinnare på lång sikt?
Det här är temat för PostNord Retail Day den 21 februari – något en av talarna har bättre koll på än de flesta.
– Vi tvingades utmana alla heliga kor för att lyckas, säger Johan Munck, vd på Polarn O. Pyret.

Årets första upplaga av PostNord Retail Day ska svara på följande fråga: Hur ska du satsa för att komma ur stormen – inte bara som överlevare utan som en långsiktig vinnare?
Ambitionen är att ”inspirera, utmana gamla sanningar och väcka nya tankar” för att på bästa sätt hantera det pressade, ekonomiska läget men också nå vidare.

Rekonstruktionen blev vändningen

En av talarna är väldigt lämpad för att prata om att en affärsmodell kan behöva ställas om för att gå från dystra siffror till lönsamhet och tillväxt – Johan Munck, vd på Polarn. O Pyret.

Det välkända bolaget tvingades till en rekonstruktion 2020 för att överleva under pandemin, fick nya ägare 2021 och efter riktigt hårt jobb lyser solen igen på Johan Munck och hans anställda.

– Vi tvingades utmana alla heliga kor, vilket rekonstruktionen gav oss tillfälle att göra. Men för att ta sig igenom alla kriser behövs det bra produkter, du behöver lyssna på din kund och samtidigt ha det bästa teamet i världen runt dig.

Och omställningsarbetet, som naturligtvis även påverkade bytet av huvudfokus från butik till e-handel, gick undan.

– Vi gjorde en femårsplan på fem månader, säger Johan Munck som dock menar att Polarn O. Pyret fortfarande är en dedikerad omnikanalsaktör.

Kvalitet och hållbarhet fokus för Polarn O. Pyret

Under Retail Day kommer han att berätta mer om hur de lyckades vända skutan mitt i stormen. Men i grunden handlade det om att gå tillbaka till grunderna – leverera de produkter som företaget är känt för och fokusera mindre på trender.

– Vi är inte ett modeföretag, det är inte det kunderna förväntar sig av oss. Vi gör hållbara baskläder – vår målsättning är ”minst tre barn i varje plagg”. Vi kommer aldrig tumma på kvalitet och hållbarhet, säger Johan Munck.

Och just kvalitet och hållbarhet är något som också hjälper kunderna i de bistra tiderna just nu. Polarn O. Pyret säljer mer än 80 procent genom sin kundklubb och där gör PO.P Second Hand stora framsteg. De kunder som vill köpa billigare kläder kan göra det, och dessutom också lämna in sina PO.P-kläder till företaget och få en värdecheck som ersättning. En värdecheck som kan användas till att köpa både nytt och secondhand – med andra ord cirkulärt, hållbart och prisvärt.

Lyssna på och läs om PO.P

Du får veta mer om Polarn. O Pyrets och deras otroliga resan under Retail Day samt i en längre artikel i kommande E-barometern årsrapport 2022 som släpps i samband med eventet.

Johan Munck ser fram emot att delta.
– I en föränderlig värld med många osäkerhetsfaktorer runt omkring oss är det viktigt med bra insikter.

PostNord Retail Day

Var? Digitalt. Anmäl dig här.
När? Tisdagen den 21 februari, mellan klockan 09.00 och 12.00.
Tema: Hur ska du satsa för att komma ur stormen – inte bara som överlevare utan som en långsiktig vinnare?
Presentation: I samband med PostNord Retail Day släpps E-barometern årsrapport 2022. Under eventet får deltagarna ta del av e-handelsutvecklingen i Sverige och insikter om förändrat konsumentbeteende.

Retail Day 2023

Den 21 februari mellan klockan 9.00 och 12.00 livesänder vi årets första upplaga av PostNord Retail Day.

Anmäl dig idag!