Så här förenklar du returhanteringen

Byten och produktreturer är en naturlig del i vardagen för e-handelsföretagen.
PostNord har verktyg som förenklar returprocessen.
– En smidig returhantering leder till starkare kundlojalitet, säger Martin Wennerholm, Affärsstöd Digital & Partner på PostNords Affärsenhet e-handel.

De senaste åren har e-handelsföretagen behövt förhålla sig till en ny slags kultur – returneringskulturen.

– För att erbjuda en bra köpupplevelse är det viktigt att e-handlarna ur ett lojalitetsperspektiv hanterar returerna på ett smidigt sätt. Ett exempel är att digitalisera och därmed förenkla konsumentens returprocess, säger Martin Wennerholm.

Yngre konsumenter returnerar mer

I E-barometern Q2 (pdf) framgår det att 14 procent av alla e-handlande konsumenter uppger att de har returnerat en vara under den senaste månaden. Störst returandel, 21 procent, återfinns bland konsumenter i åldersspannet 18 till 29 år.

– Därefter minskar andelen med varje generation. Detta beror förmodligen delvis på ett större antal e-handelsköp och en större andel köp inom segmentet mode, som har klart högst returgrad, säger Martin Wennerholm.

Enkla returer skapar smidigare leveransflöden

Enligt honom bidrar smidiga returer inte bara till en starkare kundlojalitet, det underlättar även företagets varuhantering och leveransflöden.

– E-handlarna kan göra mycket för att förenkla returprocessen. Det handlar främst om att ha rätt typ av tjänst som efterfrågas av sina kunder, och det styrs av vilken typ av e-handlare du är idag och om vilka returbehov du vill erbjuda dina kunder. Vi på PostNord kan hjälpa till med både fysiska och digitala returlösningar.

Ni har bland annat utvecklat en digital returlösning?

– Den nya digitala lösningen gör returer enklare både för dig som e-handlare och din kund. Vi sätter upp en anpassad retursida åt din e-handels webbplats, som du länkar till från dina kanaler. På retursidan fyller kunden enkelt i returformuläret och får direkt en QR-kod till sin mobil eller mejl. När varan lämnas in hos postombudet, skannas QR-koden och fraktsedeln skrivs ut. Sen är varan på väg tillbaka till dig.

Kan returtjänsten ses som en strategi för att öka försäljningen?

– Returer är en jätteviktig del av köpupplevelsen. Kan du inte returnera en vara på ett smidigt sätt blir detta ett hinder. Och ett hinder påverkar också kundlojaliteten, säger Martin Wennerholm.

Vi har flera returlösningar

För att hjälpa e-handlare att skapa smidiga returer erbjuder vi flera olika returlösningar. Dels en variant där en chaufför kommer hem till kunden och hämtar upp returen, dels en variant där kunden kan lämna in sin retur hos något av våra 2 200 serviceställen. I slutet av 2022 kommer vi dessutom att börja erbjuda returer i paketboxar.

Sellpy mycket nöjda med Return Drop Off

Några som använder tjänsten Return Drop Off är företaget Sellpy, som säljer secondhand-varor online.

– Det är väldigt smidigt, säger Alma Riihelä, Sverigechef på Sellpy.

– Om kunden märker att något inte är som de hade önskat med varan går de bara in på sin ordersida, anger vad som ska returneras och får en QR-kod. Sen är det bara att gå till ombudet, skanna QR-koden och lämna in paketet.

Det enklaste sättet att hantera returer med QR-kod är att använda PostNord Portal Business. Boka en demo med en av våra rådgivare för att se hur det fungerar.

Erbjud dina kunder en smidig retur

Vår digitala returlösning