Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

FB-gruppen som älskar märkeskläder – och en hållbar framtid

De har omnämnts som vita medelklassbrudar som springer runt i Rodebjerkaftaner. Men sanningen är att de 40 000 medlemmarna i Labels we love, en köp- och säljgrupp för begagnade kläder på nätet, är allt mellan 20 och 60 år. Och tillsammans bildar de en bred och köpstark hållbarhetsrörelse i den nya cirkulära ekonomin.

Hemma i Emma Nilssons garderob i Obbola utanför Umeå hänger det kläder som till 90 procent består av andrahandsköp. Hälften av dem är köpta via Labels we love, en köp- och säljgrupp på Facebook som hon själv startat tillsammans med Ida Malmén 2014.
– Det låter så tråkigt att säga begagnat för det ger lite fel signal om vad det handlar om. En del säger pre-loved, men jag vet inte om jag gillar det så mycket heller, säger Emma Nilsson.
Hon har haft en del tid att fundera över spörsmålet, för de två vännerna började att administrera begagnathandel med kläder på nätet redan innan Labels we love. Men då handlade det om köp och sälj av eftertraktade och ekologiska barnkläder.
– Efter ett tag kände vi att vi saknade en likvärdig grupp för oss själva, säger hon.

Skandinaviskt mode dominerar

Grundidén till Labels we love var dock inte specifikt hållbarhet, utan är något som kommit med på köpet. Syftet var i stället att kunna köpa kvalitativa kläder till ett bättre pris och de skapade en tydlig profil med kläder som föll dem själva i smaken. För att gruppen inte skulle tappa stilen skapade de en lista med märken som var godkända för försäljning.
– Vi valde en inriktning på skandinaviskt mode som Acne, Rodebjer och Ganni. Vi har försökt välja märken med omsorg, sådant som vi själva gillar, men det finns också etiska aspekter i valen. Kan vi inte kan ställa oss bakom något raderar vi den säljtråden, ett exempel på det är att vi inte tillåter päls även om den är begagnad. Vi vill inte vara en del i det kretsloppet, säger hon.

Hårda regler för maximal säkerhet

Enligt Emma Nilsson har ingen annan grupp en lika bestämd stil. Men den sticker även ut när det gäller regelverket som både är omfattande och detaljerat.
– Vi har hårda regler för att undvika konflikter och missnöje. Det är privatpersoner som handlar av privatpersoner och vi har lite dyrare plagg och då gäller det att det ska kännas säkert.
Ett bevis på att det är uppskattat är inte minst att antalet medlemmar formligen exploderat de senaste två, tre åren.
– I början höll sig medlemsantalet ganska stabilt på några tusen, men nu har det brakat lös och vi godkänner nya medlemmar varje dag. Det kanske delvis hänger ihop med pandemin, det är svårt att säga. Däremot är jag är ganska säker på att hållbarhetsfrågan spelar roll.

Köpa begagnat är en vinst för miljön

Själv tycker hon att det är jättekul att vara en del i att få bort den tråkiga begagnatstämpeln. Men om det verkligen är hållbart att, som hon säger, ”handla så här mycket begagnat” är hon inte lika säker på.
– Ibland undrar jag om vi inte också vi bidrar till en ökad konsumtion genom att göra det lätt att sälja i andrahand. Men så tänker jag samtidigt att om bara en väljer att köpa ett begagnat plagg i stället för ett nyproducerat är det en vinst för miljön.

Använder oftast Brev Skicka Lätt med PostNord

Som admin för en sådan här grupp blir man till slut också något av ett fraktproffs. Särskilt i Labels we love, för ett av kraven är att det ska vara en grupp för hela Sverige. Varorna ska kunna skickas, ”upphämtning på Söder” funkar inte.
– De flesta skickar spårbart med PostNord och får bevis på att paketet är skickat. Jag tror också att många föredrar Postnord för att de har fler utlämningsställen – det är inte heller hållbart att behöva sätta sig i bilen för att hämta sitt paket.

Vill se färre kollektioner per år

Emma Nilsson älskar mode och kläder men ur ett hållbarhetsperspektiv skulle hon vilja se att trenderna saktades ner till två kollektioner om året.
– Man behöver inte komma ut med nya grejer varje torsdag, folk hinner inte ens slita på kläderna. Vårt köpbeteende sitter så hårt inne och det är för enkelt att skjuta över ansvaret på konsumenten som blir matad konstant. Att ha färre kollektioner funkade för 20–30 år sedan, så det borde funka även i dag.

Emma Nilsson

Ålder: 36
Familj: Sambo och barnen Julie, 8, och Fia, 2.
Bor: Obbola, utanför Umeå.
Gör: Socionom, plus minst en timmes ideellt adminarbete om dagen för Labels we love. Utvald f/activist, ett projekt startat av Sciencepark i Borås som via privata modekonton försöker nå ut för att få en mer hållbar utveckling av modet.
Relation till mode: Mitt intresse väcktes tidigt i och med att farmor jobbade på Åhléns barnklädesavdelning.
Personlig stil: ”Rockig med bohemromantiska inslag”, enligt SVT Go’kvälls stylist Monika Kichau.

Labels we love

Stil: Skandinaviskt mode eller ”svenskt, danskt, snyggt”.
Medlemmar: Över 40 000.
Administratörer: Sju, som jobbar ideellt. Det finns även sex moderatorer.
Så blir du medlem: Så blir du medlem: Alla som ansöker om medlemskap godkänner att de behöver läsa reglerna för att komma in. Anledningen är dels för att tråden ska hålla stilen och dels för att medlemmarna ska kunna handla tryggt.

Några exempel på regler:

  • Endast kläder av godkända märken får säljas, men det kan även gå bra att i sin säljtråd lägga till kläder med märken som är off topic, eller OT, om de håller samma stil.
  • Kopior och päls är inte tillåtet.
  • Att flera gånger hoppa över ett uppgjort köp leder till utslutning.
  • Säljare förväntas filma när de lägger paketet på lådan om det inte skickas med Skicka lätt där mottagaren får ett mejl att paketet är inlämnat.
  • Skicka inte i för tunna förpackningar och se till att adressen inte kan smetas ut av regn.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs den denaste rapporten här
Läs den denaste rapporten här