Expertens spaningar från rekordpopulära D-Congress

Redan innan D-Congress startade var rekordet ett faktum – omkring 2 700 deltagare på Svenska Mässan i Göteborg ville lära sig mer om ”profitable creativity”.
– Kreativitet behövs i alla delar av processen nu, även när det gäller lönsamhet, säger PostNords omvärldsstrateg Carin Blom.

Även om D-Congress arrangerades för första gången 2015, av Svenska Handel, så har eventet anor ända tillbaka till 1973 när Postorderföreningen ordnade årliga möten i Borås.
D-Congress har alltid varit populärt men i år, den 8–9 mars, samlades upp mot 2 700 deltagare på Svenska Mässan i Göteborg.

– Det har aldrig varit så här stort förut, säger omvärldsstrategen Carin Blom.

Populärt med tips i bistra tider

Naturligtvis kan glädjen över att få träffas igen, efter pandemiåren, påverkat men också med draghjälp från det väldigt spännande temat ”profitable creativity” där lösningar under de här dystra ekonomiska tiderna står högt i kurs.

– Det kan vara allt ifrån hur man bestämmer försäljningskanaler och affärsmodeller till engagemang och bygga varumärke. Och jag tycker att det var ett riktigt bra, inspirerande event – det var många bra talare och hela branschen var på plats.

Schlingmann tror stark på hållbarhet

Enligt Carin Blom fanns det väldigt mycket intressant på D-Congress men hon har spanat fram några specifika guldkorn.

– På onsdagen var det två talare som stack ut lite extra. Strategen och kommunikatören Per Schlingmann som målade med de stora penseldragen för att beskriva det som händer i världen, in till det lilla som påverkar oss människor. Globaliseringen, urbaniseringen, digitaliseringen och hur det påverkar klimatkrisen, innovationer och hållbarhet – samt hur just hållbarheten blir en konkurrensfördel framöver. ”Allt som kan bli lokalt kommer att bli lokalt” som han uttryckte det.

Konsumenterna kan vara besvärliga

Den andra talaren hon vill lyfta fram från onsdagen var den erfarne retailforskaren Jack Stratten från Insider Trends.

– Fantastisk dragning där han talade mycket om hur polariserat konsumentbeteendet är. Vi vill köpa lyx, men också lågpris. Vi tänker på hållbarhet men går på pris i slutändan. Och hur komplex människan, konsumenten, är och hur svårt det är att navigera som företag. Eller som Jack Stratten uttryckte det: ”Consumers are a f…ing nightmare.”

Omnikanalsaktörer kan vara vinnarna

Och han höll inte alls med om att den fysiska butiken är död utan att framtiden mycket väl kan tillhöra omnikanalsaktörerna. För att lyckas handlar det om att ta bra exempel från den fysiska världen och föra över till den digitala, och att optimera varje kanal samt se hur de kan bidra till att stärka varumärket.

– Jack Stratten lyfter bland annat fram premiumcykelföretaget Rapha som lyckats bygga ett starkt varumärke och som – trots dyra produkter – byggt ett fantastiskt community med engagerade kunder och cyklister. De har blivit ett benchmark för många varumärken i branschen när det gäller just varumärkescommunity, säger Carin Blom.

I Jack Strattens berättelser fanns även leksaksaffären i New York som fokuserat mer på lek och upplevelser än på själva försäljningen.

– De har ett stort lekland i butiken och retaildelen är mer sekundär. Och han hade många sådana exempel på företag som inte bara ser butiken som ren retail utan även som marknadsföring.

PostNords QR-kod underlättar för Sellpy

PostNord hade ett eget seminarium på torsdagen där Jan Jakobsson, chef Affärsstöd digital & partners, och Viktor Rosenkvist, head of Paketboxar delade scen med Sellpys Nordenchef Alma Riihelä. Trions tema var ”Framtiden leveranser på väg till dig – bli en vinnare hos dina kunder” och det blev ett engagerande ämne med hela 170 personer i publiken.

– Samtalet gällde den kreativa lösningen mellan Sellpy och PostNord. Och då både den fysiska infrastrukturen, med paketboxar och alla olika leveranssätt, och den digitala sidan med utvecklingen av våra API:er och allt annat som behövs för att stötta upp. Till exempel använder Sellpy vår returlösning med QR-koder för deras C2C-flöde, vilket underlättar när deras kunder köper eller säljer varor, säger Carin Blom.

Bättre att veta att man inte vet något

Hon vill också passa på att lyfta fram ett samtal med panelföretaget Perspetivo där dess grundare Suzan Hourieh Lindberg inledde med en speciell dragning – bland annat kring vikten av att ta in olika perspektiv, exempelvis genom mångfald.

– Hon sa också att den största risken är att inte veta att man inte vet något. Det är bättre att faktiskt veta att jag inte vet något, för då kan jag ta reda på det och bestämma om jag behöver ta ställning till det eller inte. Det gäller att ta in data och den demografiska utvecklingen, och verkligen ha koll på generation Alfa som redan i dag påverkar sina föräldrars köpbeslut.

Många grät efter Brian Solis dragning

Allra mest känslor under D-Congress kan ha kommit upp till ytan när den digitala antropologen, gurun och författaren Brian Solis från Salesforce äntrade scenen.

– Han pratade om hur det går att leva ett mer kreativt, effektivt och rikare liv. När vi är konstant uppkopplade så är vi också konstant stressade – vi dödar vår kreativitet genom att ”multitaska”.

Brian Solis betonade att vi aldrig ska sluta drömma, aldrig sluta skapa, och att vi behöver vara medvetna om att just det eviga multitaskandet bara gör att vi tappar fokus.

– Det var faktiskt många som grät i slutet på hans dragning. Alla var berörda, säger Carin Blom.

Bland utställarna på D-Congress fanns naturligtvis PostNord.

– Ja, vi hade en väldigt stor monter där vi pratade om våra lösningar och bland annat visade upp våra paketboxar. Vi passade även på att presentera E-barometern och det var väldigt bra drag i montern.

Vill du ta del av E-barometerns senaste insikter?

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Ladda ner E-barometern