E-barometern: E-handeln fortsätter tappa under andra kvartalet

E-handeln fortsätter att tappa i omsättning, minus åtta procent under årets andra kvartal enligt E-barometern. Samtidigt ökar apoteksbranschen igen och förändrade konsumentbeteenden kommer med både nya utmaningar och möjligheter.

Sverige är på väg in i en lågkonjunktur vilket innebär mindre pengar i plånboken hos konsumenterna som blir försiktigare i sitt spenderande där till exempel sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar får vänta.

– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på åtta procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige.

Daglivaruhandeln backar mest på nätet

Återgången till fysiska butiker har ökat när pandemirestriktioner försvunnit, vilket märks allra tydligast i dagligvarubranschen där e-handeln landar på minus 28 procent. Här påverkar troligtvis också inflationen försäljningen. Samtidigt kan de svårare tiderna ge en skjuts för lågprisaktörerna, och kanske påverka människor att handla mat och laga den hemma i stället för att gå på restaurang.

Större förväntningar på flexibla leveranser

Konsumenternas köpbeteenden speglas bland annat i nya förväntningar på leveransen. Hur och när en vara kommer att levereras, är information som konsumenten vill ha redan i checkouten. Möjlighet till smidiga returer, gärna med digitala lösningar, är också något som blir viktigare och påverkar konsumentens vilja att klicka på köpknappen.

– Jag tycker att konsumentpåverkan är positivt eftersom det leder till behovsdriven förändring, inom många områden. För PostNord har till exempel vår storsatsning på paketboxar kommit helt rätt i tiden, vilket E-barometerns undersökningar visar. Med paketboxar får konsumenterna tillgång till de flexibla leveranser som de efterfrågar, säger Mathias Krümmel.

E-barometern i utvalda siffror

• E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på minus 8 procent.

• Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.

• De kategorier som har minskat mest under senaste kvartalet har varit Dagligvaror -28 procent, Sport och fritid -12 procent och Böcker och media -9 procent.

• Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från ett e-handelsföretag för att de inte erbjöd leveransalternativet de föredrog.

• Intresset för paketboxar har ökat snabbt under de senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret har vi sett en ökning med 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.

• 32 procent har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.

• 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.

Fotnot. E-barometern Q2 bygger på resultaten av en företagsundersökning genomförd under augusti 2022 och konsumentundersökningar genomförda mellan maj och juli 2022 av Kantar. Totalt svarade omkring 9 500 svenskar, 18–79 år gamla.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs den denaste rapporten här