Artiklar/E-handel, Logistik

Därför behöver B2B-aktörer inspireras av e-handeln

Produktkataloger kan ha gjort sitt nu när många B2B-företag, precis som detaljbranschen, närmar sig en kanaloberoende handel för att förbättra kundupplevelsen.
– Omställningen kommer bland annat ge B2B-företagen möjlighet att bredda sin affär, säger Susanne Lindfeldt, Affärsenhetschef Logistik på PostNord.

Det är enklare än någonsin att välja dag, tid och leveranstyp för det vi köper online. Varans resa från lager till mottagare följs smidigt via en app och levereras utanför ytterdörren eller i en paketbox, enligt det val som gjordes i checkouten.

Inom detaljhandeln har flexibla logistikmodeller, med privatpersoner som slutmottagare, dominerat. Men enligt en förstudie gjord av oss 2022 har B2B-företagen en del att lära när kraven från B2B-kunderna ökar. Försäljning genom traditionella kanaler kommer att få konkurrens i och med att digitaliseringstakten skruvas upp, förklarar Jörgen Olsson, Affärsutvecklare Logistik på PostNord.
– Smidiga tjänster som växt fram i och med den accelererande e-handeln har gjort privatpersoner vana vid att enkelt handla online, kunna följa order och välja leveranssätt. Vi börjar nå en tipping point där kunder förväntar sig en annan upplevelse även inom B2B-området, säger han.

Det krävs nya B2B-lösningar

Förväntningarna på nya logistikmodeller innebär att många B2B-företag kommer att behöva tänka om och hitta nya lösningar. Samtidigt innebär omställningen möjligheter för B2B-aktörer att exempelvis bredda sin affär och adressera nya målgrupper, menar Susanne Lindfeldt, Affärsenhetschef Logistik på PostNord.
– B2B-aktörer kommer framöver att kunna sälja sina produkter direkt till slutkund och inte nödvändigtvis bara sälja till återförsäljare. När det kommer till handel med företag så finns även där behov av fler leveransplatser än i dag, exempelvis leverans till paketbox men också till medarbetare på fältet eller i hemmet, säger hon.

Nya leveransalternativ kan behövas

Det blir viktigt för B2B-företagen att hämta inspiration från e-handelslösningar som riktas mot privatpersoner, enligt Susanne Lindfeldt.
– Traditionellt har en del B2B-företag använt sig av produktkataloger eller haft sina produkter för avrop online men utan möjlighet till direktköp. B2B-företag behöver undersöka hur de kan övergå till e-handel. Det kan exempelvis behövas nya typer av leveransalternativ eller investeringar i nya betalningslösningar.

Kundupplevelsen extremt viktig

En alltmer digitaliserad affärssituation gör att behoven och kraven på nya transporttjänster och komplexiteten i företagens egen logistikhantering ökar.
Enligt Jörgen Olsson kommer kundupplevelsen bli central för B2B-aktörerna.
– B2B-företagen behöver fråga sig själva vilken typ av kundupplevelse de vill erbjuda. Men framför allt vilken kundupplevelse som deras kunder kräver, säger han.

3 passande steg för B2B-aktörer

1. Se över hur era kunder vill beställa och ha sina produkter levererade i
    framtiden och skapa ett attraktivt marknadserbjudande.
  2. Säkerställ att er supply chain stödjer ert marknadserbjudande.
  3. Undersök vilka lösningar ni behöver investera i för en smidig övergång till e-handel.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs den denaste rapporten här