D-Congress: E-handel som underhållning

Sveriges största e-handelsevent med 2 400 deltagare, 100 utställare och över 135 talare på sex scener. Och det var underhållande e-handel som stod på programmet för D-Congress 2022.
– The metaverse kan komma att förändra hur vi e-handlar i framtiden, säger PostNords Petra Björkeson som var på plats.

D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel och är ”Sveriges främsta och största mötesplats för hela det svenska ekosystemet inom e-handel”.
Och det innebar, nu när pandemirestriktioner är borta och den svenska näthandeln blomstrar, att eventet var mer än välbesökt.

– E-handlare, teknikleverantörer, plattformar, transportpartners. Sammanfattningsvis, alla var där, säger Petra Björkeson, strategisk affärsutvecklare på PostNord.

Virtuell verklighet framtiden för näthandeln

Temat för årets D-Congress var ”E-commerce as entertainment” och handlade om hur e-handeln blir alltmer förknippad med underhållning. Gamification, live shopping och social commerce är redan en del av vår verklighet och runt hörnet väntar nu ”The metaverse”, den virtuella verkligheten som kanske kommer att helt förändra hur vi tänker kring konsumtion.

– Flera talare berörde hur den upplevelsebaserade e-handeln utvecklas allra mest i Kina. Där var man tidiga med social commerce genom företag som ville inspirera konsumenter att handla från sin karantäntillvaro, säger Petra Björkeson och fortsätter:

– Och nu ser man att e-handeln flyttar in och blir en integrerad del av konsumenters liv på sociala plattformar. Plattformar som Tiktok utmanar de traditionella marknadsplatserna genom att erbjuda shopping och köpknappar i ett konstant flöde av underhållning, spel och sociala forum där konsumenter hänger med vänner eller följer influencers.

Användardata kommer spela stor roll

Det här görs naturligtvis för att konsumenten aldrig ska behöva lämna plattformen, vilket är en ny typ av utveckling. E-handelsexperten och grundaren av Pangora, Moon-Suck Song, fokuserade under sin dragning mycket på plattformar som Netflix och Disney, att de sitter på mycket data och insikter om sina användare och vad de gillar. Den informationen kan användas för utveckling av relevanta erbjudanden och kan i förlängningen innebära en hel del allianser mellan plattformar, företag och varumärken.

– Den utvecklingen, menar han, är något som är värt att hålla ögonen på för e-handelsföretagare här. För att kunna hävda sig när de stora aktörerna börjar agera, säger Petra Björkeson.

Kina ligger före med upplevelsebaserat

Tobias Bjerrome Ahlin, tidigare Spotify och Mojang och nu designingenjör på Github, ställde en intressant fråga från en av scenener på D-Congress: ”Givet utvecklingen i Kina – hur ser det ut för oss i väst och när kommer upplevelsebaserad e-handel slå igenom här?”

– Han menade att Europa och väst har en resa att göra där eftersom vår e-handel i dag är traditionell, transaktionsorienterad butikshandel som flyttat online. Handel utan känslor. Vi tänker att mindre friktion är bättre och därför designar vi minimalistiskt för att det ska vara enkelt att förstå produkten och enkelt att mäta konvertering, säger Petra Björkeson.

Majoriteten vill handla direkt på plattformen

Men Tobias Bjerrome Ahlin påminde i sin dragning om att vi i väst har grundläggande förutsättningar på plats för att utveckla mer känslomässig och upplevelse e-handel: vi kan spelutveckling, vi har hårdvaran och konsumenterna har access till bra nät och bandbredd.

Under D-Congress lyfte även företag som Snapchat att de, med sin VR-teknik‚ kan bygga virtuella provrum online, och Meta (tidigare känt som Facebook) att de vet att kunder inte vill söka efter produkter utan vill köpa direkt när de ser dem där i videon, i fotot eller liknande. Hela 60 procent, globalt, säger att de vill kunna handla direkt från plattformen, enligt Meta.

– Det kan Instagram-användare i USA göra redan i dag och det kommer till Europa, även om Meta inte ville avslöja lanseringsdatumet, avslutar Petra Björkeson.

Mer om e-handel
Våra e-handelsrapporter