Ännu smidigare returer – via PostNords paketboxar

Konsumenterna vill ha enkla och flexibla leveranslösningar och snart kan vi  erbjuda ett smidigt returalternativ direkt via paketboxarna.
– Du som e-handlare kommer kunna erbjuda dina kunder en friktionsfri returhantering, säger Yasmina Djedou, produktägare Paketbox och MyPack Collect.

E-barometern Q2 2022 (pdf) är väldigt tydlig: Slutkonsumenterna vill ha flexibla leveranser. Med andra ord, de vill själva kunna bestämma hur, var och när deras e-handelsköp dyker upp. Det är en väldigt viktig fråga när de ska handla online, kanske den viktigaste tillsammans med varans pris. Och flexibiliteten är viktig även när det gäller returer.

– Vi ser i våra undersökningar att en smidig returlösning påverkar kundens tillit och bidrar till både ökad konvertering och högre kundlojalitet, säger Yasmina Djedou.

Enkel retur med paketbox

Samtidigt ökar intresset för paketboxar snabbt och för att göra vardagen ännu enklare för kunder och konsumenter kommer det i slutet av 2022 därför erbjudas retur direkt via paketboxarna.

Våra paketboxar är placerade utomhus, vid bostadsområden eller knutpunkter där du rör dig i vardagen. På så sätt blir lösningen flexibel och konsumenten behöver aldrig anpassa sig till begränsade öppettider, returen kan ske precis när det passar som bäst.

– Det blir ett smidigt och tillgängligt komplement till våra ombud när konsumenterna behöver returnera en vara.

Lämna i boxen och följ resan i appen

För konsumenten är det bara att använda PostNord App och där enkelt boka en retur via vald paketbox. Därefter lämnas returen i den valda paketboxen, där vi sedan hanterar leveransen till mottagaren. Och returresan går självklart att följa i appen.

Med Return Drop Off går det automatiskt

För dig som e-handelsföretag så behöver inget utvecklas eller implementeras så länge du använder returtjänsten Return Drop Off – då är det bara att nyttja den smidiga paketboxlösningen.

– I slutet av året kommer vi att påbörja utrullningen och kommer gradvis kunna erbjuda returer i paketboxarna. Vi kommer att börja med tjänsten Return Drop Off för att därefter skala upp till våra övriga returtjänster och fler geografiska områden, avslutar Yasmina Djedou.

Return Drop Off
Våra övriga returlösningar