Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

4 höjdpunkter på PostNord Retail Day

Hur ska du satsa för att komma ut ur stormen som en långsiktig vinnare? Det var huvudfrågan som ställdes när Retail Day gick av stapeln – och svaren var både spännande och överraskande. Här är fyra höjdpunkter från eventet.

Om du deltog vid vårt event Retail Day den 21 februari så håller du nog med om att det kom fram en hel del intressant kring den svenska e-handeln – så pass intressant att det faktiskt är värt en tillbakablick. Därför kommer här fyra av höjdpunkterna från sändningen.

1. E-barometerns årsrapport 2022

Det här var dagen då den allra första nedgången i svensk e-handel på årsbasis, sedan E-barometerns start, presenterades. Och bara det är ju historiskt. Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att siffrorna, som den eminenta duon Jan Jakobsson och Carin Blom från PostNord presenterade, också är på en nivå som de flesta experter trodde det skulle ta betydligt fler år att nå. Men pandemins påverkan på e-handeln har ju skruvat upp det mesta som är digitalt. Sugen på att ta del av E-barometern och vad som ligger bakom den sju procent stora nedgången – och även vilka branscher som går mot strömmen, leveranssätten som efterfrågas samt vad experterna tror om framtiden? Då ska du ladda ner E-barometern årsrapport 2022 (pdf).

2. Polarn O. Pyrets mirakelresa mitt i krisen

Det brukar sägas att drakar lyfter i motvind och för det välkända barnklädesföretaget Polarn O. Pyret stämmer det verkligen. Mitt i högkonjunkturen gick det dåligt och till slut tvingades företaget till en rekonstruktion.

– Vi tvingades utmana alla heliga kor, vilket rekonstruktionen gav oss tillfälle att göra. Men för att ta sig igenom alla kriser behövs det bra produkter, du behöver lyssna på din kund och samtidigt ha det bästa teamet i världen runt dig, var en av vd Johan Muncks kommentarer.
Det krävdes ett strategiskt steg tillbaka – som ju faktiskt blev vägen framåt – för att allt skulle vända. Och nu är siffrorna bättre än på många, många år.

Tips: Kolla in Johan Munck i Retail Day-sändningen – där finns det många bra lärdomar kring agerande i tuffa tider.

3. Vikten av strategisk prissättning

Varför ska kunden handla just hos dig? Där kan man prata om en viktig fråga och Kristoffer Cedfors, rådgivare inom kommersiella frågor på Investmentbolaget Verdane Capitals, hade både svaren och tipsen. Med tanke att han satt priser på allt från specialpapper och motorsågar, till SIM-kort i Afrika, så har han fått riktigt bra koll på hur just varornas priser kan hjälpa dig och ditt företag framåt. Och ett av hans budskap är just att fokusera på det allra viktigaste – priset. Där går det att öka värdet på en produkt genom att bland annat göra den till en del av en upplevelse, som till exempel en julkalender med olika varor.

– Där har vi 24 saker som en kund troligtvis inte skulle vilja köpa. Men när vi lägger dem i en låda, en julkalender, så skapar vi ett otroligt mycket större värde, var ett av tipsen från Kristoffer Cedfors.

4. Så förstår vi konsumenternas förändrade beteende

En sann höjdpunkt under Retail Day var även samtalet med Katarina Graffman, fil dr i kulturantropologi, och Sara Rosengren, retailprofessor från Handelshögskolan. Vad vi kan förvänta oss av framtidens konsumenter, vad de påverkas av och hur vi kan förstå och nå dem på bästa sätt var samtalsämnen som engagerade alla tittare. Och det är inte helt lätt med tanke på att:

– Människor säger inte vad de tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger, berättade Katarina Graffman som i sitt yrke hela tiden befinner sig i området under vattenytan där gruppnormer, värderingar och annat svårtydbart påverkar.

Vill du ta del av E-barometerns senaste insikter?

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Ladda ner senaste E-barometern
Ladda ner senaste E-barometern