Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-03-05 07:30

Tillsammans med e-handeln vill PostNord minska onödig luft i paket

E-handlade försändelser innehåller i genomsnitt 30 procent luft. Genom mindre förpackningstorlekar kan e-handlare minska sin klimatpåverkan och sina kostnader. Den 5 mars på e-handelskonferensen D-Congress delger PostNord fler lösningar för att minska luft i e-handlade paket.

Transportbranschen står inför en rad hållbarhetsutmaningar. Men det är inte bara elfordon och fossilfria bilar som är lösningar till ett lägre klimatavtryck. Enligt PostNords beräkningar innehåller e-handlade försändelser i genomsnitt 30 procent luft.

Därför drog PostNord 2019 i gång hållbarhetsinitiativet Förpackningsresan, för att tillsammans med branschen möta utmaningen med luft i paketen. Att e-handeln växer med runt 15 procent varje år är också ett incitament till att hitta nya och smartare lösningar för leveransen. Nu besöker PostNords hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg samt Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos PostNord D-congress i Göteborg för att prata om hur en mindre andel luft i paket både kan minska fraktkostnaderna och dess klimatpåverkan. Även PostNords e-handelsexpert Arne Andersson, en av initiativtagarna till Förpackningsresan, medverkar som moderator.

– Med Förpackningsresan vill PostNord vara en katalysator för en effektivare och mer hållbar logistik. Men som distributör går det inte att lösa det här själva. Vi måste samarbeta med teknikföretag, förpackningsindustrin, e-handlarna och konsumenterna, säger Arne Andersson,

Enligt E-barometerns årsrapport 2019 är hållbarhet på andra plats på listan över vad konsumenterna helst vill att webbutiker ska jobba med. I åldrarna 18-29 år är det hela 41 % som önskar att e-handlare jobbar mer med hållbarhet.

- Självklart är det inte bara e-handlare som behöver arbeta med mindre luft i paketen. På vår sida behöver vi också hitta lösningar för att kunna packa optimalt och bidra med kunskap kring hur man både arbetar med emballage som håller i tranporten och innehåller mindre onödig luft. Ett av stegen för att kunna göra det är att medverka på den här mässan, säger Arne Andersson.

Samtalen om Förpackningsresan äger rum på ettt seminarium under D-Congress, den 5 mars klockan 13.10 på Svenska mässan i Göteborg.


Senast uppdaterad: 2020-03-05 07:30