2020-06-10 13:30

PostNords volymer återigen uppe på Black Friday-nivåer

Under förra dygnet, den nionde juni, uppgick andelen paketleveranser till 760 000 paket i PostNords flöden, vilket är i nivå med dygnen runt Black Friday. De allra flesta försändelser är leveranser från e-handlare till konsumenter.

I månadsrapporten E-barometern april uppgav 78 procent av konsumenterna att de hade e-handlat under april, vilket är den högsta siffran som någonsin uppmäts i E-barometern. Att konsumtionen online fortsätter att gå starkt bekräftas också i PostNords terminaler och logistiknät. Under det senaste dygnet har volymerna varit höga och de allra flesta försändelser, cirka 630 000 paket, är varor från företag till konsumenter.

-    - Det har generellt varit högre volymer under de senaste månaderna, men när vi når sådana här nivåer närmar vi oss volymer som vi normalt sett bara har under peak-perioden i slutet på året. Det som också är intressant är att hemleveranserna fortsätter vara många. Den ökning vi såg redan tidigare fortsätter alltså, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

Volymen på cirka 760 000 paket kan jämföras med att PostNord en vanlig dag hanterar omkring 550 000 paket, inklusive Varubrev (mindre paket som skickas i brevflödet). De senaste veckorna har dock den dagliga nivån legat på närmare 650 000 paket.

- Vi står fortsatt väl rustade att hantera paketvolymerna, oavsett om de ska levereras hem, till ombud eller till företag. Nu närmar sig sommaren och vi förbereder för att kunna fortsätta leverera med hög kvalitet. Tack vare alla duktiga sommarvikarier snurrar hjulen som vanligt även när många medarbetare går på välförtjänt semester.

Flera anpassningar i PostNords leveranser har skett för att möta omvärldens ändrade behov under de senaste månaderna. Bland annat har kvittenser för hemleveranser ändrats för att minska den fysiska kontakten. En funktion har också lagts till i PostNord app där mottagaren själv kan ändra ombud, mot en liten extra kostnad. I PostNords app har det redan tidigare varit möjligt att låta någon annan hämta ut ett paket, om man själv inte kan eller vill göra det.

Senast uppdaterad: 2020-06-10 13:30