2020-06-16 12:00

PostNord inför kapacitetstillägg under högsäsong

Under perioden 23 november 2020 till 15 januari 2021 tar PostNord ut ett kapacitetstillägg om 4 kronor per kolli på vissa tjänster. Kapacitetstillägget tas ut, liksom tidigare år, för att kompensera för de ökade kostnader som uppkommer under denna period.

E-handeln fortsätter att växa och senaste E-barometern visar en ökning med 16 procent under årets första kvartal. Ökningen är positiv för branschen, samtidigt skapar det utmaningar för såväl transportföretagen som för deras kunder under årets främsta högsäsong, som börjar i samband med Black Friday. Det är stora volymer under perioden, bland annat till följd av många returer. Flera av de kapacitetsstärkande åtgärder som måste vidtas blir extra dyra under högsäsongen.

För att kunna hantera de extra kostnader som uppkommer inför PostNord ett kapacitetstillägg under perioden 23 november 2020 – 15 januari 2021. Kapacitetstillägget gäller för PostNords avtalskunder som skickar med tjänsterna PostNord MyPack Collect, PostNord MyPack Home, PostNord Return Drop Off och PostNord Return Pickup. Alla kollin som skickas med dessa tjänster, oavsett destination, kommer att debiteras kapacitetstillägget på 4 kronor per kolli.

För att möta utmaningen med stora volymer under kort tid och för att minimera påverkan för kunder och slutkonsumenter vidtar PostNord en rad åtgärder under perioden. Till exempel:

• Hyr in extra transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer.

• Anställer extrapersonal.
  • Utökar öppettider på utlämningsställen.
  • Öppnar tillfälliga utlämningsställen under perioden.
  • Levererar hem till mottagarna på helger.

Senast uppdaterad: 2020-06-16 12:00