2020-02-19 14:05

PostNord Group AB har tecknat avtal om att sälja PostNord Termo AB

PostNord Group AB (PostNord) har tecknat avtal om att sälja sitt dotterbolag inom dagligvarulogistik i norra Sverige, PostNord Termo AB.

Under hösten 2019 har PostNord-koncernen förtydligat sin strategiska inriktning. Detta har resulterat i ett ökat fokus på kärnverksamheten, det vill säga brev- och paketverksamheten samt närliggande logistiktjänster. Till följd av detta har PostNord beslutat att sälja sin verksamhet inom dagligvarulogistik i norra Sverige, PostNord Termo AB.

Verksamheten har sitt säte i Umeå, omsätter 656 miljoner kr och har ca 200 medarbetare som hanterar och transporterar varor inom, till och från norra Sverige.

Köpare är Kyl- O. Frysexpressen Mälardalen AB och Dinera Sverige AB, med bas i Mälardalen.

- Med denna affär får vi möjlighet att förstärka vår position som rikstäckande logistikaktör inom dagligvarusegmentet med lokal närvaro i alla delar av landet, säger Robert Barkensjö, VD på Kyl- O. Frysexpressen och fortsätter; Det är tydligt för oss att PostNord Termo AB är ett bolag med gott renommé hos kunder och anställda och vi vet att vi tillsammans med vårt kunnande kan fortsätta utveckla bolaget med hållbarhet, kvalitet och partnerskap som främsta ledstjärnor.

De underleverantörer som berörs av affären kvarstår med de uppdrag de har idag till den nya ägarkonstellationen. Kunder och anställda berörs inte av förändringen.

- För PostNord har det varit viktigt att hitta en köpare som kan fortsätta leverera på PostNord koncernens löfte om service och hållbarhet i alla delar av landet. Köparna delar vår vision om att vara fossilfria 2030, och vi är säkra på att de kommer fortsätta vårda de långa relationer som bolaget har med kunder och anställda. Affären innebär också att att vi nu kommer att lägga allt fokus på våra övriga verksamheter i Norden, säger Annemarie Gardshol, koncernchef på PostNord.

Transaktionen förutsätter konkurrensmyndigheternas godkännande.

Senast uppdaterad: 2020-02-19 14:05