Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-07-03 07:00

Ombudsleveranser fortsätter att öka

1,6 miljoner fler kundmöten hos PostNords ombud har skett under de första fem månaderna av 2020, jämfört med motsvarande månader året innan. De allra flesta av dessa är hämtning av paket.

Trots att valen av leveranssätt blir allt fler vid köp på nätet är leverans till ombud fortsatt populärt hos de svenska e-handelskonsumenterna.  Ombuden har haft besök av 1.6 miljoner fler kunder under de första fem månaderna i år jämfört med samma period 2019.

- Det är en stor ökning av leveranser till ombud, ett beprövat och tillförlitligt sätt att få sina paket. Det som är extra kul är att dessa försändelser hämtas allt snabbare av konsumenterna och enligt 1,4 miljoner omdömen i PostNords app är mottagarna mycket nöjda med leveransen. Säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik.

PostNord har 1945 ombud i ett ombudsnät som täcker hela Sverige. Sedan slutet av 2019 har PostNord uppgraderat ombudens datasystem för att förbättra och förenkla. Även PostNord App har utrustats med nya funktioner som bland annat låter mottagaren byta ombud mot en mindre extra kostnad. Att det också går att hämta ut paketet med BankID från appen gör hanteringen smidig för både ombud och mottagare, något som även möjliggör att man kan be någon annan hämta ut paketet utan ha med sig båda legitimationerna.

- Vi har arbetat med ombud sedan 2001 och vi har lärt oss mycket på de åren. Ombuden är vår förlängda arm och förtjänar lovord, inte minst under den senaste tiden med speciella omständigheter och mycket höga paketvolymer, säger Peter Hesslin.

Tidigare under året har PostNord rapporterat om en stor ökning av hemleveranser och höga paketvolymer. Under de senaste månaderna, när fler har isolerat sig och jobbat hemma, har antalet paket per dygn närmat sig volymer som hittills bara förekommit under perioden runt Black Friday och jul. Cirka sex av tio leveranser sker till ombud* och enligt E-barometern Maj har e-handeln ökat med 36 procent jämfört med samma månad tidigare år och ökningen har av allt att döma stabiliserats på en ny nivå.

*E-barometern 2019


Senast uppdaterad: 2020-07-03 07:00