Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-11-25 09:30

E-handeln växte med 33 procent i oktober

E-handelsköpen växte med 33 procent under oktober, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar. Andelen som e-handlade steg till 76 procent av befolkningen (18–79-åringar), från 73 procent i september.

Sedan i april har PostNord mätt e-handeln på månadsbasis och presenterat E-barometern månadsrapport.

- Vi såg en något lägre tillväxt i september men i oktober har svenskarna e-handlat väldigt mycket igen. Allt tyder på att den reviderade helårsprognosen på 33 procent, som vi satte i samband med Q2-rapporten, kommer att överträffas, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Rapporten visar också att oron över själva viruset har ökat igen, till 66 procent av befolkningen.

- Det är bara ett par procentenheter fler än i september, men fram till nu har andelen som oroar sig för viruset gått ner lite varje månad. Nu är den trenden för första gången bruten. Gemene man undviker återigen fysiska butiker i större utsträckning, för att undvika smittorisk, säger Carl-Fredrik Teder.

E-barometern oktober är den sjunde månadsrapporten under 2020 och bygger på konsumtundersökningar gjorda av Kantar Sifo, på uppdrag av PostNord. Totalt har enkätsvar samlats in från 2 411 personer i åldrarna 18–79 år, under oktober och första veckan i november. Läs hela rapporten här.

Några siffror från E-barometern oktober:

  • E-handeln växte med 33 procent under oktober, jämfört med 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.

  • Andelen av befolkningen som e-handlade under oktober var 76 procent, jämfört med 67 procent 2019.

  • Andelen av befolkningen som oroar sig för coronaviruset har också ökat, till 66 procent av befolkningen, enligt E-barometern.

Den 3 december släpps PostNords rapport om hur Black Week har gått, tillsammans med volymsiffror för veckan. På Black Friday tar PostNord tempen på e-handeln och livestreamar från postnord.se med start kl 9.00 den 27 november. Chefen för e-handel och logistik Peter Hesslin samt Arne Andersson, e-handelsexpert kopplar upp e-handelsföretag och egna terminaler på länk för att ta följa hur dagen fortlöper, vilka e-handelstrender som kan anas och mer. Du hittar sändningen här.


Senast uppdaterad: 2020-11-25 09:30