Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-09-30 07:00

25 procent i e-handelstillväxt i augusti

Konsumenterna uppskattade att de handlat på nätet för 25 procent mer i augusti, jämfört med samma månad förra året. Jämfört med tidigare månader under coronapandemin är det en stillsammare tillväxt. Detta visar PostNords rapport E-barometern för augusti.

Andelen av svenskarna som e-handlade i augusti låg kvar på 77 procent – samma nivå som i juli. Däremot var ökningen i spenderat belopp, per person, mindre än under tidigare coronamånader.

- Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit, vilket lett till att man gjort en något mindre andel av sina köp på nätet jämfört med tidigare månader under våren och sommaren, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.  

PostNord höjde sin helårsprognos till 33 procents tillväxt för e-handeln, i samband med att E-barometern för kvartal två publicerades den 22 september.

- Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka e-handeln. Att tillväxten i augusti är stillsammare går i linje med den prognos vi har satt, som både utgår från de här siffrorna och de vi såg under kvartal två, säger säger Carl-Fredrik Teder.

Några siffror ur rapporten:

  • E-handeln växte med 25 % i augusti (jämfört med augusti 2019), enligt konsumenternas egna uppskattningar.
  • 77 % av svenskarna e-handlade under augusti.
  • Flest konsumenter handlade skönhet och hälsa (41 %), följt av kläder och skor (36 %).
  • 34 % av svenskarna handlar mer på nätet på grund av corona; 4 % handlar mindre på nätet.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Under coronakrisen släpps E-barometern en gång i månaden. Den här månadsrapporten bygger på två konsumentundersökningar som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. En undersökning genomfördes i början av september, med 1 137 svar från personer som e-handlat under de senaste 30 dagarna. Den andra undersökning- en genomfördes under augusti, med svar från totalt 1 292 personer. Läs hela rapporten här.


Senast uppdaterad: 2020-09-30 07:00