Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Sverige är navet i den nordiska e-handeln

2012-02-03 09:06

Svenska e-handelsföretag attraherar kunder från hela Norden. På senare år har starka, svenska varumärken inom branscher som konfektion och heminredning ökat sin aktivitet på nätet och bidragit till att förstärka Sveriges position som navet i den nordiska e-handeln.  Det framgår av den kommande e-barometern för fjärde kvartalet 2011 som Posten, i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research, offentliggör i mitten av februari.

I de nordiska grannländerna är svenska e-handelsföretag stora på marknaden för e-handel av varor. Av den kommande e-barometern framgår att många svenska e-handelsföretag får en relativt stor andel av sin totala försäljning från övriga Norden. En viktig förklaring är att snabba leveranser och många utlämningsställen sänker konsumenternas trösklar. Fyra svenska e-handelsföretag av tio anger Norge som sin största utlandsmarknad. På andra och tredje plats kommer Finland och Danmark, som 23 respektive 15 procent har som största utlandsmarknader.

Det är den starka postordertraditionen som har lagt grunden för den svenska e-handelsdominansen i Norden med ett brett kunnande om distansförsäljning och logistik. Två av tre svenska e-handelsföretag uppger att de har kunder i utlandet, men endast åtta procent anger att mer än en femtedel av omsättningen kommer från utlandet. Bland de som enbart säljer inom Sverige uppger drygt hälften (53 procent) att man medvetet har valt att enbart sälja på sin hemmamarknad.

- Det stora flertalet av alla svenska e-handelsföretag är små och fokuserar primärt på Sverige. Men steget utomlands behöver inte vara långt. Ett väl fungerande nordiskt distributionsnät ger stöd och öppnar en större marknad utan att det kräver stora extra resurser. De flesta nordbor har inga problem med att handla från en sajt på svenska, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Även konsumenter i Sverige e-handlar utomlands. Nästan sex av tio har gjort det någon gång, men endast 15 procent e-handlar från utlandet minst en gång per år. Som främsta anledning till att konsumenterna inte e-handlar oftare från utlandet anges att man i allmänhet hittar det man behöver på svenska sajter. Bland dem som e-handlar från utlandet uppger hälften att de vanligaste skälen är ett större utbud och ett lägre pris. Svenskarna e-handlar främst varor från Storbritannien, USA och Tyskland.

- Sverige har många duktiga e-handelsföretag vars utbud tycks tillfredsställa de flesta. När konsumenterna ändå väljer att e-handla från utländska sajter är kläder den enskilt största varugruppen och då är det ofta ett större utbud av billigare märkeskläder som lockar, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Last updated: 2012-02-03 09:06
Customer service