Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Posten rankat som ett av Sveriges mest hållbara företag

2012-03-20 09:13

Posten hamnar på första plats inom branschkategorin godstransporter i Sveriges största undersökning om hållbara varumärken, Sustainable Brands 2012. Drygt 8000 konsumenter har fått svara på vilka företag som är bäst att arbeta med miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt hamnade Posten på plats 12 bland de 200 företag som medverkade i undersökningen.

IDG Research, Relation Capital Partners och Novus Group har låtit ett riksrepresentativt urval av 8000 svenska konsumenter ranka 200 svenska företag utifrån hur väl de lever upp till FN:s Global Compacts principer om långsiktig hållbarhet. Det innebär att företagen har rankats utifrån både miljöansvar och socialt ansvarstagande (dvs mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkan av korruption).

- Det är glädjande att konsumenterna har uppfattat vårt löfte att vara i täten för hållbar utveckling i branschen. Samtidigt har vi stora och viktiga utmaningar framför oss. Ett exempel är vårt långsiktiga mål att minska koncernens koldioxidutsläpp med 40 procent mellan år 2009 och 2020. Inom hållbarhetsområdet gäller det att arbeta med kontinuerliga förbättringar inom alla områden, säger Lars Idermark, VD och koncernchef för PostNord.

Last updated: 2012-03-20 09:13
Customer service