Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Svenskar föredrar julkort framför sms-hälsningar

2009-11-30 12:00

Trots att nästan alla i Sverige har mobiltelefon och e-post är favoriten bland julhälsningar fortfarande julkort i brevlådan.

Postens årliga undersökning av svenskarnas julkortsvanor visar att 8 av 10 svenskar gärna vill få julhälsningar med vanliga julkort eller julbrev . Nästan lika många (75 %) vill helst också skicka sina julhälsningar med Posten. Bara sju procent vill få julhälsningar via sms. Sex procent tycker att e-post är det bästa sättet för att både få och skicka julhälsningar, medan bara tre procent gillar mms bäst.

- Tid är den nya valutan. Det är verklig omtanke att skriva för hand, leta upp adressen, skriva även den för hand och lägga i en postlåda. Det blir status att använda frimärke för att kommunicera, säger etnolog Ida Hult, grundare av och VD för Trendethnography AB, i en kommentar till att svenska folket fortfarande föredrar fysiska julkort.

Postens undersökning visar att de flesta som skickar julkort skickar många. Av dem som skickar julkort skickar 41 % mellan 20 och 49 julkort. En procent av dem som skickar julkort skickar fler än 100 stycken. Vanligast är färdigtryckta julkort. En fjärdedel tillverkar julkorten själva eller tillsammans med sina barn. Hälften (49 %) menar att motivet på de julkort man får inte spelar någon roll. Det är omtanken som är det viktiga.

- Julkort visar på genuin omtanke och det är inspirerande att tänka på den glädje som nära 40 miljoner julkort sprider, säger Anette Eriksson, Postens julinformatör.

När svensken skickar julkort är det främst till nära vänner (89 %) och släkt (91 %). Det är tradition att skicka julkort menar hälften (50 %) av dem som skickar, men många skickar också för att göra någon glad (28 %), hålla kontakt med släkt och vänner (26 %) och för att visa omtanke (36 %).

Traditionen att skicka julkort kommer från England där de första skickades för ungefär 165 år sedan. I Sverige blev det populärt att skicka julkort i slutet av 1800-talet och traditionen är fortfarande mycket populär. 70 % av befolkningen tycker att det är en mycket eller ganska viktig tradition att skicka julkort. Julkortets framtid är ljus, enligt etnologen Ida Hult som ser en digital backlash.

- Handskrivet tillhör de nya trenderna. Vi har tröttnat på elektroniskt pipande e-vykort som kan skickas till massan - vi vill ha det tredimensionella, det personliga och vi vill gärna ha det hem, säger Ida Hult.

Tabeller bifogas, för mer information kontakta:
Anette Eriksson, julinformatör Posten, 08-781 55 19, e-post: anette.eriksson@posten.se eller Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10 eller press@posten.se

Posten ger service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige varje dag. Under hela december delar 15 000 brevbärare tillsammans ut nära 40 miljoner julhälsningar. Våra 1 600 postombud i hela landet hanterar och delar ut drygt 1,4 miljoner paket, varav en halv miljon paket veckan före jul. Dagarna före jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paketterminaler. Natten till tisdagen den 16 december 2008 passerade 292 181 paket genom Postens distributionssystem. För att kunna ta hand om de ökade volymerna anställer Posten omkring 6 000 personer till julen. Posten ser också till att alla barn som skriver brev till Tomten får svar. För mer information, besök gärna: www.posten.se

Posten har gått samman med Post Danmark och bildat Posten Norden. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 45 miljarder SEK och drygt 50 000 medarbetare. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se.

Last updated: 2009-11-30 12:00
Customer service