Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

e-barometern för Q3 2009:E-handeln tror på stark julhandel

2009-11-03 12:00

Efter en svag ökning under andra kvartalet steg tillväxten under det tredje kvartalet till 5,8 procent jämfört med samma period föregående år, en tillväxttakt som under rådande lågkonjunktur måste ses som god. Konjunkturläget påverkar vissa branscher negativt, men e-handeln som helhet växer starkt. Dels för att fler konsumenter och företag upptäcker e-handeln, dels för att en ökad prismedvetenhet hos konsumenten driver trafik till internet. E-handelns aktörer är också optimistiska inför framtiden, 62 procent tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret och 50 procent tror att julhandeln på internet kommer att slå rekord. 

  • E-handelns försäljning steg under det tredje kvartalet år 2009 med 5,8 procent jämfört med det tredje kvartalet 2008.
  • Prognosen för e-handelns omsättning 2009 är 21,5 miljarder kronor. E-handeln skulle då utgöra cirka 4,2 procent av försäljningen i den totala detaljhandeln.
  • Förhoppningarna inför julhandeln är stor. Hälften av alla e-handlare bedömer att julhandeln kommer att öka i år jämfört med förra året.
  • 6 av 10 konsumenter kommer att handla julklappar på internet.
  • Bekvämlighet och pris viktigaste anledningen till att julhandla på Internet, men många e-handlar också för att slippa trängas i julruschen på stan.

Kommentarer till e-barometern: 

-  E-handeln står inför en intensiv period när allt fler upptäcker de praktiska fördelarna med att handla julklapparna på nätet, många väljer att handla på nätet för att slippa julstressen och trängseln på stan. Vi ser redan under november en markant ökning av paket hos våra ombud som fortsätter under hela december. Samtidigt ökar de försändelser som kan levereras direkt hem till brevlådan, exempelvis böcker och CD-skivor, säger Arne Andersson, e-handelsspecialist på Posten.  

- Försäljningsökningen under kvartal 3 pekar på att e-handeln klarar krisen. Man har ett erbjudande som passar den i lågkonjunktur prismedvetne konsumenten och vi ser en strukturell förändring där fler företag och konsumenter ger sig in på internet, något som höjer omsättningen. Optimismen bland e-handlarna pekar dessutom på att fler än någonsin kommer att handla sina julklappar på internet, säger Jonas Arnberg på HUI. 

Om undersökningen
AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) följer tillsammans med Posten AB och Svensk Distanshandel den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Informationen till aktuell e-barometer har samlats in under oktober månad 2009 och bygger på ett urval av cirka 1500 företag med försäljning över internet. Vidare har även en konsumentundersökning via internet (Cint) baserad på 1000 stycken respondenter genomförts. Med konsumenter avses privatpersoner med internetuppkoppling.  

Frågor om e-barometern besvaras av Arne Andersson, e-handelsspecialist Posten 08-781 68 28, Jonas Arnberg, HUI, 08-762 72 90 och Postens pressjour 08-23 10 10. 

Hela rapporten kan laddas ned via nedanstående länk

 

Last updated: 2009-11-03 12:00
Customer service