Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Wrap-artist utsedd till Årets Nytänkare 2007

2008-02-21 12:00

​Annica Thorberg har gjort paketinslagning, hennes tidigare hobby, till skön konst och en unik affärsverksamhet med tre butiker och elva anställda. Nu har Annica Thorberg, grundare till företaget "Surprisehouse", också utsetts till "Årets Nytänkare 2007" av Posten och dess kundtidning Du&Co.

Annica Thorberg och hennes företag Surprisehouse utsågs till vinnare av Postens och Du&Co:s Nytänkarpris 2007. Juryns motivering lyder: "Många startar företag med sin hobby som grund. Betydligt färre har insikten att se den fulla potentialen i sin idé och modet att satsa stort. Annica Thorberg har både insikten och modet, och med sitt företag Surprisehouse bygger hon upp en egen bransch: paketinslagningsbranschen.[1]
 
Intresset för paketinslagning, en konst med rötterna i Japan, fick Annica Thorberg redan för 20 år sedan när hon jobbade på NK i Stockholm. När hon blev föräldraledig 2003 fick hon förfrågningar om att hålla kurser i ämnet och startade då det enda svenska företaget specialiserat på paketinslagning.
 
- Jag tyckte att man fick gräsliga julklappar och såg att det fanns behov av snygg inslagning. Inräknat gåbortpresenter har jag räknat ut att vuxna svenskar sammanlagt ger bort närmare 300 miljoner presenter per år så potentialen finns, förklarar Annica Thorberg beslutet att starta eget.
 
En lång karriär som marknadschef i näringslivet har gett Annica verktygen för att nå ut med små medel. Som arrangör av SM i paketinslagning fick Surprisehouse stor medial uppmärksamhet, bland annat har hon figurerat som expert på paketinslagning i tv-program. Hon vill också utveckla en gammal kommunikations­form:
 
- Jag har alltid gillat vykort och tycker att de har ett otroligt uppmärksamhetsvärde hos mottagarna. Nu är det en stor trend bland kvinnor att göra egna personliga vykort och gratulationskort och det satsar vi mer på i våra butiker. Dessutom ska vi själva i vår kommunikation börja använda vykort som budskapsbärare och rikta oss både mot företag och mot våra kunder, säger Annica Thorberg.
 
Förutom att sälja inslagningsmaterial erbjuder Surprisehouse också konsult- och utbildningstjänster. Företaget har nu fått in mer än fem miljoner kronor i riskkapital och Annica Thorberg hoppas att det inom tre år ska finnas fler än 20 Surprisehouse-butiker runt om i landet via franchisetagare.
 
Om priset:
Årets nytänkare är Postens och Du&Co:s pris till den eller de företagare som enligt juryn åstadkommit något verkligt nyskapande. Det kan gälla en affärsidé eller en del i en verksamhet. Förutom äran belönas vinnaren även med 10 000 kronor.
 
Tidigare vinnare:

2003: Erik Olsson Fastighetsbyrå
2004: Husums Konditori
2005: Norrlandspall
2006: Nicotext
 
För ytterligare information:
Högupplösta pressbilder på Annica Thorberg:
http://hugin.info/134112/R/1193233/241300.jpg och
http://net.sways.net/customer/sh/press.html
 
Anette Eriksson, pressansvarig Posten Meddelande, tel: 08-781 5519, e-post: anette.eriksson@posten.se
Annica Thorberg, VD Surprisehouse, tel: 0709-16 93 00, e-post: annica@surprisehouse.se
 
[1] Årets jury bestod av Per Mossberg, Evalena Stille och Peter Weider från Posten samt Martin Engqvist, Anders Ribba och Håkan Johansson från Spoon Publishing.
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

Last updated: 2008-02-21 12:00
Customer service