Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Posten blir ensam ägare till norska Tollpost Globe

2008-02-04 12:00

​Posten har idag ingått avtal med DSV Road Holding (DSV) om att förvärva DSVs ägarandel om 50 procent i Tollpost Globe. Affären innebär att Posten blir ensam ägare till Tollpost Globe och stärker Postens position på den nordiska logistikmarknaden.

Posten förvärvade 2001 hälften av Tollpost Globe från danska DSV. Dagens förvärv innebär att Posten blir ensam ägare till Tollpost Globe och att Henrik Höjsgaard, vd Posten Logistik AB, blir ny styrelseordförande. Robin Olsen fortsätter som vd för Tollpost Globe.  

Tollpost Globe är ett starkt varumärke på den norska logistikmarknaden. Företaget har 935 medarbetare, omsätter cirka NOK 2 400 miljoner och har en rikstäckande distribution i Norge baserad på egen infrastruktur. Tollpost Globe har ett omfattande samarbete med såväl Posten som DSV inom gränsöverskridande paket- och palltjänster till och från Norge. De affärsmässiga relationerna mellan DSV och Tollpost Globe kommer att fortlöpa även efter affären. 

Allt fler paket och pall skickas över landsgränserna samtidigt som fler företag efterfrågar flexibla, gränsöverskridande och kostnadseffektiva helhetslösningar. Sedan tidigare hanterar Posten Logistik genom sina dotterbolag samt via franschisenätverket DPD, paket, pall och expresstjänster i hela Norden. Under 2007 har svenska Posten även etablerat ett utlämningsnät i Norge under varumärket MyPack. 

- Som ensam ägare till Tollpost Globe ökar vi vår närvaro i Norge och tar ytterligare ett steg mot att realisera vår nordiska strategi. Vi kan därmed ännu bättre ta tillvara de tillväxtmöjligheter som de ökande internationella flödena innebär, säger Erik Olsson, vd och koncernchef Posten AB. 

Köpeskillingen uppgår till cirka NOK 1070 miljoner. Transaktionen förutsätter berörda konkurrensmyndigheters godkännande.   

Vid frågor kontakta:
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se  

MedPostens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden därPostens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära SEK 30 miljarder är vi en av Sveriges större koncerner.PostenAB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

Last updated: 2008-02-04 12:00
Customer service