Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Fler svenskar handlar julklappar på distans

2008-12-05 12:00

​I år kommer uppskattningsvis 2 miljoner svenskar att handla julklappar hemifrån. Det motsvarar 26 procent av alla över 15 år och är den högsta andelen som uppmätts sedan Postens julmätningar inleddes 2006. Totalt kommer det att köpas julklappar via internet och postorder för nästan 2,5 miljarder kronor. Samtidigt visar undersökningen att svenskarna i år köper lite billigare julklappar.

För tredje året i rad har Posten frågat svenska folket om de kommer handla julklappar på distans. Av undersökningen framgår att andelen svenskar som distanshandlar julklappar tenderar att öka. 26 procent uppger att de troligen kommer att handla julklappar hemifrån i år, jämfört med 24 procent åren 2007 och 2006. Framför allt är det personer mellan 15 - 49 år som vill spara pengar och slippa den stress som många förknippar julklappinköpen med. Fyra av tio i denna åldersgrupp anger att de kommer att juldistanshandla i år.
 
De populäraste distansjulklapparna i år är böcker (34 procent), följt av hemelektronik (32 procent), skivor eller dataspel (27 procent) och kläder (22 procent). Andelen som anger att de kommer att köpa hemelektronik har sjunkit med tio procentenheter jämfört med år 2007.
 
I år väljer svenskarna att köpa lite billigare julklappar på distans. I genomsnitt ska de svenskar som köper julklappar via internet eller via postorder handla varor för 1 205 kronor. Det är ungefär 200 kronor mindre än förra året. Eftersom fler svenskar anger att de ska köpa julklappar hemifrån blir den totala omsättningen för juldistanshandeln ungefär lika stor i år som förra året.
 
- Redan tidigare i höst kunde vi i Postens och HUI:s e-barometer för tredje kvartalet 2008 se att e-handeln står emot konjunkturnedgången. Svensken verkar dock hålla lite hårdare i plånboken i årets juldistanshandel. Samtidigt ser vi en tendens att fler handlar sina julklappar hemifrån så vi räknar med att vi i år förmedlar minst lika många distanshandelsjulklappar som förra året, säger Anders Holm, chef Posten Logistik Sverige.
 
Om undersökningen
SIFO Research International intervjuade mellan 3 till 13 november 2 000 svenskar från 15 år och uppåt i ett riksrepresentativt urval om deras planer kring julklappsköp via distans.
 
Tips för lyckad julklappshandel på distans
 
- Prisjämför. Börja med att jämföra priser och läsa andra konsumenters omdömen. Det finns många sajter som erbjuder denna hjälp, exempelvis Pricerunner, Kelkoo, CINT och Fairshopping.
 
- Välj säkra betalningar. Det finns många olika typer av säkra betalningslösningar. Titta efter symboler som visar detta. Handla bara från sajter du känner dig trygg med.
 
- Var ute i god tid. Beställ dina varor i god tid. November är den intensivaste månaden på året för alla e-handelsföretag och räkna därför med att leveranserna tar längre tid än vanligt.
 
- Särskilda regler gäller utanför EU. När du handlar på utländska sajter är det bra att hålla i minnet att leveranstiderna är längre än inom Sverige, samt att eventuella moms- och tullavgifter tillkommer. Kom också ihåg att varan du beställer måste vara laglig i Sverige.
 
Mer om resultaten från undersökningen finns i bilagan, se länk nedan.
 
Vid frågor kontakta:
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10
 
 
Posten ger service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige varje dag. Under hela december månad delar 15 000 brevbärare tillsammans ut nära 40 miljoner julhälsningar. 1,3 miljoner paket hanteras och lämnas ut hos de 1 600 postombud som finns över hela landet. Dagarna före jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paketterminaler. Natten till den 18 december 2007 passerade 326 589 paket genom Postens system, ett rekord för oss och nästan 50 procent så många som under ett genomsnittligt dygn. För att kunna ta hand om de ökade volymerna anställer Posten omkring 6 500 personer till julen. Posten ser också till att alla som skriver brev till Tomten får svar. För mer information, besök gärna:www.posten.se

Last updated: 2008-12-05 12:00
Customer service