Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Information: förfalskade frimärken

2005-11-23 12:00

Onsdagen den 23 november hade Ekobrottsmyndigheten en presskonferens angående falska frimärken. Polisen har gripit en person med en stor mängd falska frimärken, värda totalt 3,8 miljoner kronor. Ett 70-tal polisanmälningar mot tobakister och småbutiker som sålt falska frimärken har också gjorts.

Posten ser mycket allvarligt på frågan och har ytterligare förstärkt kontrollen kring frimärken. Alla som säljer falska frimärken polisanmäles. Det är angeläget att identifiera dem som tillverkar, sprider och systematiskt använder falska frimärken. 

I Postens ombudsnät är omfattningen begränsad, endast ett fåtal återförsäljare har upptäckts. Om det visar sig att ett post- eller frimärksombud säljer förfalskade frimärken säger Posten upp avtalet. 

Det är viktigt att man köper sina frimärken där man har ett förtroende för handlaren. Hos Postens ombud finns det äkta frimärken att köpa. Deras avtal med Posten reglerar dem att enbart sälja äkta frimärken. 

Under "Pressbilder" finns högupplösta bilder som visar skillnaden mellan falska och äkta frimärken.  

Vid frågor kontakta:   
Postens presstjänst: 08-23 10 10 eller via press@posten.se                                                         

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

 

 

 

 

Last updated: 2005-11-23 12:00
Customer service