Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/Säkerhet

Terrorhot en realitet för transportföretagen – PostNord debatterar säkerhet i Almedalen

När kontanterna minskar i samhället ger sig kriminella på godstransporterna. PostNord arrangerar ett seminarium på temat under politikerveckan i Almedalen tisdag den 3 juli.

En tjuvliga bryter sig in i PostNords lastbil mitt under färd. Maskerade rånare kapar en transport under pistolhot. Stöld av gods är ett utbrett problem i logistikbranschen, och i extrema fall kan lastbilen bli ett verktyg för terrorism

Tidigare var värdetransportrån vanliga i Sverige, men i takt med att kontanterna minskar är det i stället varor som lockar. Stöld av gods är numera ett utbrett problem i logistikbranschen. Tjuvarna letar efter elektronik och andra värdefulla varor som snabbt kan omsättas till pengar.
– Det görs betydligt fler försök att bryta sig in i våra fordon nu än tidigare, och stölderna är både fräckare och grövre, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord Sverige.

Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord Sverige. Foto: Kristina Sahlén.

Förra året tog PostNord och Polisen fast en internationell liga under dramatiska former. Tjuvarna hade vid flera tillfällen brutit sig in i PostNords fordon under färd, i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. En övervakningskamera i lastbilen avslöjade ligan och fyra män dömdes sedan till fängelse.
– Vi har ett mycket avancerat säkerhetsarbete och nära samarbete med Polisen, säkerhetsansvariga hos våra kunder och kollegor i branschen. Vi försöker hela tiden ligga steget före tjuvarna, säger Alexis Larsson.

Läs om hur PostNord stoppade internationell stöldliga.

Hoten mot transportföretagen kommer också från individer som på olika sätt vill störa infrastrukturen, i de mest extrema fallen för att utföra terrorbrott. Efter terrorattentatet i Stockholm, då en man kapade en lastbil och körde i hög fart på Drottninggatan med flera dödsfall som följd, har många transportföretag skärpt sina rutiner.

– Hos oss genomgår all personal en grundläggande säkerhetsutbildning vid anställning. Chaufförer får dessutom en utökad säkerhetsutbildning, berättar Alexis Larsson.
I särskilt utsatta områden har chaufförerna personlarm. Extra kraftiga, automatiska lås har installerats i många fordon, och lastbärare och trailers är utrustade med gps-utrustning som larmar vid otillåten dörröppning.

– Dessutom jobbar vi i vissa av våra transporter med MärkDNA. En osynlig spray som i princip är omöjlig att få bort. Det fastnar på huden och tränger in i kläder.

Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord Sverige. Foto: Kristina Sahlén.

Viktigaste i säkerhetsarbetet är dock personalen. Att vara med om ett rånförsök eller en kapning är traumatiskt för de flesta och när brotten ökar måste också åtgärder vidtas för att trygga arbetsmiljön.
– I vissa områden har vi samma utmaningar som blåljuspersonal. Våra chaufförer och brevbärare är uniformerade och blir utsatta för allt mer hot och stölder, säger Alexis Larsson och fortsätter:

– För tio år sedan hade vi till exempel knappt några stölder ur brevbärarväskor. Cykeln kunde stå där olåst och obevakad. Så är det inte längre, och det kommer tyvärr inte att bli bättre.

PostNord i Almedalen

PostNord arrangerar flera seminarier under politikerveckan i Almedalen. Tisdag den 3 juli debatteras frågan ”Hur kan vi skapa en trygg arbetsmiljö för chaufförer i dag?”. På plats för att diskutera branschens utmaningar och dela med sig av sina egna erfarenheter är Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups, Håkan Cragéus, säkerhetsspecialist på PostNord och Ulrika Långberg, branschchef på Sveriges Åkeriföretag.

Plats: PostNords trailer, Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2