Luras inte av bedragare!
Läs våra tips.
Upptäck oseriösa e-handlare Undvik att bli blufflurad
Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt
Här får du tips och information om vad du ska tänka på när du e-handlar. Vad ska du vara uppmärksam på när det gäller betalning och leverans? Hur tar du som konsument reda på vilka rättigheter du har och vad som gäller vid e-köp i andra länder?
E-handeln i Sverige växer med ca 15 procent per år, det visar vår rapport E-barometern. Det blir också allt vanligare att köpa via mobilen och svenskarna har under några år e-handlat mycket från Kina. Trots att dagens konsumenter blir allt mer e-handelsvana kan det ibland vara snårigt att veta vad du betalar för och en vara kan plötsligt bli dyrare än du tänkt dig. Leveranser och returer är andra områden där många kan behöva tips. Här samlar vi allt du behöver för att vara smart i e-handelsdjungeln.
Tänk efter:
När du köper en vara online ingår du ett avtal med e-handelsföretaget. Företaget köper i sin tur oftast en tjänst av oss, eller av någon av våra konkurrenter, för att kunna leverera varan till dig. Det finns olika typer av leveranstjänster med olika villkor. Vilka leveransalternativ du erbjuds i check out kan därför spela stor roll för leveranstid, kostnad och leveranstrygghet.
Om varan kommer fram trasig eller defekt ska du ta kontakt med e-handelsföretaget du köpt varan av för reklamation. Läs mer om villkor för att reklamera.
Mejl och sms – vad kan du förvänta dig för kontakt med oss? Vi kommer från PostNord aldrig att kontakta dig för att be om tilläggsbetalning av frakt via mejl eller sms. Läs mer om hur du undviker att bli lurad av bluffmejl och bluff-sms.
På Konsumentverkets webbplats finns bra information om vilka rättigheter du har som e-handelskonsument och vad du kan göra när det blir fel.
Om varan försvinner, kommer fram trasig eller defekt, ska du kontakta e-handelsföretaget du köpt varan av för reklamation. Läs mer om villkor för att reklamera.
Vid e-handel i länder som tillhör EU gäller olika starkt konsumentskydd. Men när du e-handlar inom ett EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå. På Konsumentverkets webbplats finns bra information om vad som gäller vid e-handelsköp i andra länder.