”Väldigt viktigt för oss att minska mängden returer”
Telenor är en tjänsteleverantör, men vad många inte tänker på är att det också är ett stort logistikföretag.
– Vi vill minska våra returer och då är en automatiserad tjänst som Aviseringar i PostNord Portal Business väldigt viktig, säger Mikael Gustavsson, product manager på Telenor.
Det är framför allt telefoner, men även en hel del hårdvaror som modem och tv-boxar. Telenor skickar tusentals paket till sina kunder varje år och för att bättre kunna visualisera sina flöden och automatisera sin respons har man tillsammans med PostNord utvecklat funktionen Aviseringar.
– För oss är det väldigt viktigt att minska mängden returer eftersom det är en jättekostnad för oss, förklarar Mikael Gustavsson.
Sedan i våras har Telenor därför använt möjligheten i systemet att automatiskt skicka påminnelser till kunder vars paket inte har hämtats ut efter ett visst antal dagar. De kunderna får ett sms med en fråga: ”Du har väl inte glömt att du har ett paket att hämta ut?”
Resultatet av det nya arbetssättet har varit riktigt bra.
– Vi utvärderade efter två månader och såg att antalet returer hade sjunkit markant och då var det ingen tvekan för oss, den här tjänsten vill vi verkligen ha. Att effektivisera är jätteviktigt för ett bolag som vill må bra i längden.
För Telenors del är det till stor del de sänkta logistikkostnaderna som spelar roll. Ett paket som returneras kostar pengar både i frakt och i lagerhantering när det åter ska sorteras in i systemet.
– Men en annan viktig aspekt är tappet på intäktssidan. Ett paket som ligger hos ett ombud utan att hämtas ut hade kunnat säljas till någon annan i stället. Dessutom innebär ett returnerat paket att vi har förlorat en kund med all den möjlighet till framtida intjäning det innebär, säger Mikael Gustavsson.
Fakta: Aviseringar
|