Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Kundberättelse

Post till hundar gav Dogman fler kunder

Adresserad direktreklam till hundar? Ja, Dogmans val att skicka leveranser till människans fyrbenta vänner, via PostNord, blev en succé.
– Det var väldigt roligt att få så positiv respons och nå ut till den tänkta målgruppen, säger Maria Frisberg, Marketing Portfolio Manager på Dogman Group.

Dogman and Friends, en del av Dogman Group, har sedan 1965 sålt husdjursprodukter till både storfackhandeln och livsmedelsbutiker i Norden. Visionen är att ge den bästa vardagen och en glädjefylld tillvaro för både husdjur och husdjursägare. Huvudmålgruppen är hundägare, men i sortiment finns också produkter för katter, smådjur och akvaristik. Dogman har under kort tid expanderat med flera egna butiker och behövde en lösning för att nå ut till sin målgrupp.

– Dogman and Friends har vuxit ganska snabbt, från några få butiker till 21 i dag. Vår snabba expansion har inneburit att vi behövt hitta effektiva sätt för att nå ut med var vi finns i landet och vilket sortiment vi har. I ett tufft klimat med mycket brus behövde vi en lösning som kunde hjälpa oss att nå ut ännu bättre till vår målgrupp, säger Maria Frisberg, Marketing Portfolio Manager på Dogman Group.

Kvinna kopplar en hund inne i en av Dogmans butiker.
Det är bland annat tack vare medarbetarna, här Nathalie Andersson, och deras kärlek till djur som Dogman blivit en av Nordens största leverantörer av husdjursprodukter.
Kvinna köper hundgodis med sin hund i en av Dogmars butiker.
Ända sedan 1960-talet har Dogman utvecklat tuggben och säljer dem som egen märkesvara.

Rätt budskap till rätt målgrupp med PostNord

För att nå ut med informationen kring de egna butikerna kontaktade Dogman därför PostNord. Valet föll på adresserad direktreklam som metod och tillsammans med PostNord gjordes sedan ett målgruppsurval baserat på geografiskt område utefter butikernas läge.
– Vi ville skicka ett personligt utskick till husdjursägarna och valde därför att satsa på adresserad direktreklam. Med hjälp av en underleverantör tog PostNord fram adresser till hundägare. De fick sedan ett fint utskick i postlådan, i storleken av en halv A4, adresserat till hundägaren men med hundens namn. Utskicket innehöll även en gåvocheck, information om erbjudanden och var man hittar sin närmaste butik. PostNord tog hand om hela print- och distributionsprocessen och vi diskuterade gemensamt vilken dag som passade bäst för utskicket, säger Maria Frisberg.

Dogmans utmaning

Nå ut till nya kunder och öka kännedom kring sortimentet.

Lösning

Adresserad direktreklam till rätt målgrupp, tillsammans med butikserbjudande.

Effekt

Positiv respons från Dogmans kunder och uppmärksamhet i sociala medier. Dessutom ökade besökarantalet i butikerna.

ADR gav fler kunder i butik

Efter att utskicket levererats till postlådorna märktes en uppgång i butikernas kundbesök. Utskicket uppmärksammades också på sociala medier efter att en mottagare lagt upp bilder på det.
– Jag skulle säga att vi fick väldigt positiv respons; vi har haft många besök i butikerna med kunder som haft med sig gåvochecken som fanns med i utskicket. Butikspersonalen har också märkt en uppgång i kundbesök under denna period. En hel del nya kunder har dessutom berättat för personalen att de inte kände till att det fanns en butik i närheten. På sociala medier har vi även sett inlägg där folk skrivit: ”titta min hund har fått brev!” så responsen har varit mycket positiv, säger Maria Frisberg som menar att det är mycket troligt att de kommer att göra liknande aktiviteter i framtiden.

Dogman

Allmänt: Dogman grundandes 1965 och ägs sedan 2006 av familjeföretaget BrA Invest. Bolaget har över 130 anställda i Norden med huvudkontor i Åstorp utanför Helsingborg.

Marknad: Husdjursprodukter.

PostNords tjänster: ADR, Adressköp, DR-Tryck.

En hand med kuponger för gratis bajspåsar.
Utskicket till hunden innehöll en gåvocheck …
Ett hav av tjocka bajspåsar i olika färger, från Dogman.
… som hundägaren kunde ta med sig till en Dogmanbutik för att ta del av erbjudandet.

Vill du också nå – och få – fler kunder?

Hör av dig till oss så ser vi till att skräddarsy den lösning som passar din verksamhet bäst – allt för att nå ut till rätt målgrupp med rätt budskap vid rätt tid.

Läs mer om adresserad direktreklam
Läs mer om adresserad direktreklam