Guldrankning till PostNords hållbarhetsarbete
PostNord tillhör världens bästa företag när det kommer till hållbarhet. Det visar EcoVadis hållbarhetsrankning där PostNord än en gång klarat guldnivån.
Att visa att företaget jobbar med hållbarhetsfrågor är i dag lika viktigt som att leverera en bra tjänst. PostNord fick nyligen ett kvitto på sitt hållbarhetsarbete när företaget tilldelades en guldranking av det oberoende granskningsbolaget EcoVadis. Därmed sällar sig PostNord till världens topp 10 procent bästa företag när det kommer till hållbarhet.
– Det känns fantastiskt att vi än en gång klarar guldnivån. Det visar att vi har ordning och reda när det kommer till frågor om miljöhänsyn, arbetsmiljö, arbetsvillkor och anti-korruption, säger PostNord Sveriges hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg och fortsätter:
– Vi vet att det finns områden där vi behöver förbättra oss, men våra kunder kan vara trygga med att vi arbetar med frågorna på ett systematiskt sätt och har rutiner på plats för att hantera avvikelser och nya utmaningar.
PostNord är inne i en stor omställning av verksamheten där antalet brev minskat med hälften och paketvolymerna ökat med flera hundra procent de senaste åren. Det ställer krav på ständigt förnyade arbetssätt.
– I den oerhörda transformation som pågår är det viktigt att vi kan upprätthålla nivån på vårt hållbarhetsarbete. Vår transformation ska inte ske på bekostnad av hållbarheten utan i stället främja den, säger Sofia Leffler Moberg.
Fokus just nu ligger på att ställa om den svenska verksamheten till mer klimatsmarta lösningar. Det handlar bland annat om energieffektivisering, investering i fordon som drivs med alternativa drivmedel och att tanka biodrivmedel överallt där det är möjligt.
– Men för att lyckas behöver vi också samarbeta med våra kunder och leverantörer. Transporter utgör en så stor del av klimatpåverkan i samhället att där behöver vi ställa om tillsammans.
Fakta EcoVadis
EcoVadis hållbarhetsranking |
---|
Det oberoende granskningsbolaget EcoVadis utvärderar, betygsätter och rangordnar företag som arbetar med hållbarhet i hela världen. Metoden som används bygger på internationella CSR-standarder som GRI (Global Reporting Initiative), UN Global Compact och ISO 26000. För att uppnå EcoVadis guldnivå måste ett företag hamna mellan 67–100 i poängskalan. PostNord ligger i den senaste rankingen på 67 poäng. |